fbpx

Margit híd a kanyargó | Budapest gyerekszemmel

margit híd

A Minimag legújabb sorozatában Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója, gyakorlott idegenvezetőként különleges sétákat mutat nekünk, miközben Budapest titkait is felfedezhetjük, mindezt gyerekszemmel, szórakoztatva.

Gondolkoztatok azon, hogy amikor átmegy a 4-6 – os villamos a Margit hídon miért kell nagyon kapaszkodnotok? Vagy ha kocsival mentek, akkor miért van a híd közepén egy nagy kanyar? Egyáltalán, hogy kanyarodhat egy híd? Most, erről a kanyarról és a híd történetéről olvashattok!

Margit híd
Fotó: Kőrösi Tamás – We Love Budapest

KELL EGY ÚJ ÁTKELŐ

A Margit híd a második állandó átkelő volt a Dunán, de az első, amely már nem két várost, hanem a főváros két oldalát kötötte össze.

A Lánchíd megépítése után úgy gondolták, hogy 100 év is el fog telni, amikor újabb átkelő építésére lesz szükség, de az ipari forradalom közbeszólt és már az 1870-es években elrendelték az új híd megépítését.

Komoly vita alakult ki, hogy hol legyen ez a második híd. Az egyik tábor a Fővám térnél szeretett volna hidat látni, mások a Nagykörút folytatásaként. Az utóbbiak tervét valósították meg.

43 tervpályázat közül választhattak a döntéshozók, érdekesség, hogy csupán egy magyar volt köztük. Végül a francia Ernest Gouin és cége nyerte meg a Margit híd építését.

Margit híd 1874
Híd építése (1874). A bal felső sarokban látszik még a Fertő sziget is. – Forrás: FSZEK

Meg sem száradt a tinta....

A megnövekedett forgalom és a Lánchíd romló állapota miatt szűkös határidőn belül kész kellett lennie a hídnak.

Ferenc József még alá sem írta a szerződést, már majdnem készen voltak az alapozással.

A Duna szabályozása miatt viszont újra kellett tervezni a hidat, így az addigi öt nyílású hídból lett a ma is ismert hat nyílású.

A szobrok, a díszítések és a kandeláberek szintén francia művészek munkája.

1876. április 30-án déli 12 órakor hivatalosan is megnyílt Budapest második hidja, amit a pestiek már hetekkel ezelőtt használatba vettek az építtető beleegyezésével.

Már a kezdetektől járt rajta lóvasút, amihez egy érdekes foglalkozás is kapcsolódik. A nyargonc volt annak a 3. lónak a lovasa, ami segített feljutni a lóvasútnak a híd közepére, erre a kis emelkedő miatt volt szükség. Ezen a hídon járt először villamos is.

Margit híd 1894
Forgalom a hídon 1894-ben. A kép szélén jól látszik a sínpár - Forrás: Fortepan, Budapest Főváros Levéltára. HU.BFL.XV.19.d.1.07.049)

De miért kanyarog?

Végezetül foglalkozzunk a kanyar kérdésével, miért kellett egy ekkora törés a hídba? Hallom is az ötleteket:

  • kövesse a körutak vonalát a híd
  • könnyebben össze lehessen kötni a szigetet a híddal
  • a híd közepén így kialakult egy harmadik panoráma pont, ahonnan Pest és Buda is egyaránt megcsodálható

 

Az igazság az, hogy egyik válasz sem helyes. Az ok igazán prózai, hiszen ilyen elrendezésben a hídpillérek párhuzamosak a sodrással, így lesz biztonságos a híd.

Hogy mennyire nem valós elképzelés a szárnyhíd miatti kanyar, bizonyítja az is, hogy a leágazás 24 évvel később épült meg.

A közkedvelt szigetet addig csupán úszva vagy hajóval lehetett megközelíteni. 1900. augusztus 19-én adták át leágazást, amelyhez egyesíteni kellett a Margitszigetet a Fertő – szigettel (budai oldalon lévő kis sziget volt).

Érdekessége, hogy ez az egyetlen hídnyilás, ami átvészelte a második világháborút.

Margit híd képeslap
Forrás – lasdbudapestet.blogspot.com

A SZERZŐ

Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója

Egy karácsonyra kapott Budapest útikönyvvel kezdődött el minden. Átnéztem és a nyári szünetet, mert a benne olvasott helyek felkeresésével töltöttem. Ebből következett egy idegenvezetői vizsga és egy turisztikai diploma. A diploma után a legjobb helyre kerültem, ahol megtanultam, hogy az idegenvezetés nem csupán évszámokról, építészetistílusokról szól, hanem legendákról és izgalmasabbnál izgalmasabb történetekről. A kislányaim születéséig dolgoztam idegenvezetőként és programszervezőként, majd a lányokkal töltöttem a mindennapjaimat.

Budapest ezután is az életem része maradt, csak most már a családomnak meséltem a város érdekességeiről. Idővel arra lettem figyelmes, hogy Lili, a nagyobbik lányom már külön kéri ezeket a városnézéseket és ez volt az a pont, amikor „megszületett” a szerelem vállalkozásom, a Lili’s Budapest, ahol gyermekes családoknak tartok budapesti városnéző sétákat. Fő célom, hogy a sétáim igazi családi programok legyenek, ahol nem csak a gyermekek fedezik fel játkos módon a főváros helyszíneit, de a szülők/nagyszülők is megismerhetnek kevésbé ismert történeteket, legendákat.

A sétákról itt olvashattok bővebben: https://lilisbudapest.hu/

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

További cikkei

Miniart karton játék

Népszerű cikkek

ideiglenes tetoválások

Hírlevél feliratkozás

Kövess minket