fbpx

Milyen a jó mese? | MESEROVAT

Milyen a jó mese?
A mese alapvetően egy csoda, amivel tanítunk, fejlesztünk és szórakoztatunk. A kínálat rettentően széles, ami előny és hátrány is lehet, ha a legjobb mesét szeretnék megtalálni. Bár sokan hiszik, hogy rossz mese nincs, így bármit lekaphatnak a könyvesbolt polcáról, az jó lesz a gyerkőcnek, pedig ez nem minden esetben van így. Vannak olyan mesék, amik nem valók a gyereknek, nem feltétlen azért, mert rosszak, hanem mert azért, mert nincs rá még felkészülve. Az én lányaim között négy év korkülönbség van, ami meseválasztás szempontjából nem tűnhet soknak, de mégis más mesét szeret a három éves ovisom, mint a hét éves iskolásom. mese választás Természetesen az is valótlan állítás lenne, ha azt mondanám, nincsenek rossz mesék, mert vannak, de most nem más tehetségét szeretném bírálni vagy kritizálni, hanem segíteni abban, hogy könnyebben tudjatok mesekönyvet választani.

De milyen szempontokat is érdemes figyelni a meseválasztásnál?

A következő szempontok elsősorban az ovis és kisiskolás mesekönyvek választásában nyújtanak majd segítséget.
  1. Korosztály besorolás: ez lényeges szempont a mesekönyveknél. Többféle besorolás is létezik, én például a saját könyveimet is úgy kategorizálom, hogy ovisoknak szóló (3-6 éveseknek) vagy kisiskolásoknak (7-9 éveseknek) szóló mese. A 9-12 éveseknek már inkább a meseregények valók, mint mondjuk a Rumini.
  2. Egyszerű karakterek: a gyerekek számára azok a jó mesekönyvek, amelyekben a karakterek nem árnyaltak, hanem egyszerűek, egyetlen tulajdonsággal bírnak. Legyen bátor, gonosz, okos, gyáva stb. A kisiskolás esetében már lehet egy kicsit árnyaltabb egy karakter, eshet át némi jellemfejlődésen, de ezeknek a fordulatoknak is egyszerűnek és érthetőnek kell lenniük.
  3. Nem ellentmondásos: a mesékben a történetnek egyszerűnek és követhetőnek kell lennie a gyerek számára. Legyen eleje, közepe, vége, a jó mindig nyerje el a jutalmát, a gonosz a büntetését.
  4. Illusztráció mennyisége: az ovisoknak szóló mesekönyvekben igen is fontos, hogy legyen sok kép, hiszen ez segít elképzelni a mesét. A kisiskolás korosztály mesekönyveinél már kevesebb kép is elég, az sem baj, ha nem színes, hanem fekete-fehér rajzok vannak a mesében.
+1   Helyesírás: amikor már tud olvasni a gyerek, csak olyan mesekönyv kerüljön a kezébe, amiben nincsen helyesírási hiba. Ez fontos szempont, hiszen a magyar nyelvet az olvasáson keresztül is tanuljuk.

A SZERZŐ

Kőszegi-Arbeiter Anita

Kőszegi-Arbeiter Anita vagyok, gyerekkönyv író, és két kislány boldog édesanyja,aki imád olvasni és történeteket kitalálni. Kezdetben fantasy novellákat írtam, aztán Csenge lányom elérte azt a kort, amikor a mesék akkor a legizgalmasabbak, ha ő is a részese lehet, így hát együtt, kettőnk fantáziájának segítségével kezdtem meséket írni. Amikor a második kislányom, Flóra is megszületett, már általánossá vált nálunk, hogy saját meséket kapnak, ami nekik és róluk szól. Az írás nekem már nemcsak hobbi, hanem életstílus.

Szövegírással és mesekönyvkiadással foglalkozom, a mesékből meseelőadásokat tartok, én nagyon élvezem, hogy lényegében a hobbimból élhetek, ami az írás és az olvasás. Nemcsak író, de fekete öves olvasó is vagyok, ami azért is érdekes, mert gyerekként én bizony utáltam olvasni. Szerencsére édesapám mindent megtett, hogy ez ne így legyen, és annyira sikeres volt az erőfeszítése, hogy végül könyvmoly és író lettem. Az olvasóvá nevelés a szívügyem lett, hiszen ki lenne meggyőzőbb, mint az aki eredetileg nem is szeretett olvasni?

A meséim közöl már több eljutott a nyomtatásig: www.koszegianita.com

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

További cikkei

egérkastély

Népszerű cikkek

ideiglenes tetoválások MATRICÁS ÓRIÁS POSZTER, 49 MATRICÁVAL | AZ EMBERI TEST

Hírlevél feliratkozás

Kövess minket