Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Szabadság híd az örök változó | Budapest gyerekszemmel

Szabadság híd

A Minimag legújabb sorozatában Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója, gyakorlott idegenvezetőként különleges sétákat mutat nekünk, miközben Budapest titkait is felfedezhetjük, mindezt gyerekszemmel, szórakoztatva.

Az örök változó

A budapesti hidakra főleg eszközként gondolunk, egy lehetőség, amin átkelhetünk a Duna másik oldalára, de van egy hidunk, amit egy mesebeli hangulat leng kerül. A színe, a formája, a története, mind különlegessé teszi. Ez a Szabadság híd, ami a megépítésétől kezdve sok mindenben megváltozott, de van, ami változatlan. Ma róla mesélek!

Szabadság híd
Forrás: Both Balázs/pestbuda.hu

A főváros harmadik állandó átkelőjének helyét sokáig nem tudták eldönteni, végül a gazdaság érdekei érvényesültek, hogy a dél-budai teherforgalom könnyedén megközelíthesse a Vámházat. Mint már tudjátok az első két hidat külföldi tervek alapján külföldi szakemberek építették, de ekkora a magyar hidászok szakmai színvonala is kimagaslóvá vált. Így esett, hogy magyar terv nyert a pályázaton. Budapest legrövidebb hidja egy igazi acélcsoda, ahol nem akarták elrejteni kövek vagy fa alá az acél szépségét. Maga a szerkezet is különleges.

Képzeljünk el két libikókát, amelyek a híd egy-egy pilléjén vannak. A part felé nyújtózkodó ágak nincsenek rögzítve csak ráülnek a hídfőre. A Duna felé eső ágak nem érnek össze, az így keletkezett 50 méteres hézagot egy középső elemmel hidalták át, amit négy hatalmas csavar tart a helyén.

És hogy miért nem dől bele a Dunába a híd? Mert, a hídfőknél egy – egy  609 tonnás ellensúly van.

Ki nyomta meg a gombot?

Szabadság híd
A négy csavar egyike (Forrás: Both Balázs/pestbuda.hu)

A hidat 1896. október 4-én egy esős vasárnapon maga, Ferenc József adta át, sőt ő ütötte be az utolsó szeget is. Nem kell elképzelnünk a kalapácsot tartó uralkodót, hiszen ő csupán egy gombot nyomott meg, amitől egy gőzkalapács beverte a monogramozott ezüst szeget. A szög a II. világháborúig a helyén maradt, majd utána egy sima szeggel pótolták. A legutóbbi felújításkor ismét eltűnt, de a híreim szerint ma is a helyén van, csak már nem látható helyen. Az uralkodó megengedte, hogy róla nevezzék el a hidat, így megnyílt a Ferenc József híd.

Szabadság híd régen
Forrás: Fortepan/Pesti Brunó

Viszontagságok

A II. világháború során és után sok mindent elveszített a híd. A háború alatt felrobbantották, de meglepően sok része megmaradt, így azokat felhasználva gyorsan újra tudták építeni. Így a Szabadság híd szerkezete a legöregebb a budapesti hidak között. Továbbá elvesztette a monogramos szeget, a nevét (Ferenc József nem maradhatott az új rendszerben, így lett Szabadság híd) és a színét is. A zöld színt a magyar zászlóból választották az építtetők. Majd az újra-átadáskor nem volt elegendő zöld festék, így kék lett egy rövid időre. 1980-ban lett szürke, majd 1986-ban zöld és szürke kombinációjában láthattuk a hidat. A mostani zöld színe biztosan az eredeti árnyalat, mert a legutóbbi felújításkor találtak egy eddig még meg nem bontott szerkezeti részt, ahol megmaradt az eredeti színe.

Szabadság híd szürkén
Szürkén (Forrás: Fortepan/Heinzely Béla)

Miniszobor

Ferenc József tavaly ősszel újra meglátogatta a hidat, de most ott is maradt. A miniszobrairól híres Kolodko Mihály helyezte el a Dunában vagy a pesti oldalban gyönyörködő Ferenc József miniszobrát a híd korlátjára. Keresve sem találhatott volna jobb helyet Ferenc József egyetlen köztéri szobrának. Szerencsére a hídmester engedékeny volt a szoborral és nem távolíttatta el, hiszen a korlátra kihelyezett lakatoknak végül ez a sorsa. A leszedésüknek igazán racionális az indoka: a sok lakat miatt megváltozhat a híd súlyelosztása, ami veszélyes lehet.

Kolodko Mihály Ferenc József
Forrás: a szerző sajátja

A SZERZŐ

Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója

Egy karácsonyra kapott Budapest útikönyvvel kezdődött el minden. Átnéztem és a nyári szünetet, mert a benne olvasott helyek felkeresésével töltöttem. Ebből következett egy idegenvezetői vizsga és egy turisztikai diploma. A diploma után a legjobb helyre kerültem, ahol megtanultam, hogy az idegenvezetés nem csupán évszámokról, építészetistílusokról szól, hanem legendákról és izgalmasabbnál izgalmasabb történetekről. A kislányaim születéséig dolgoztam idegenvezetőként és programszervezőként, majd a lányokkal töltöttem a mindennapjaimat.

Budapest ezután is az életem része maradt, csak most már a családomnak meséltem a város érdekességeiről. Idővel arra lettem figyelmes, hogy Lili, a nagyobbik lányom már külön kéri ezeket a városnézéseket és ez volt az a pont, amikor „megszületett” a szerelem vállalkozásom, a Lili’s Budapest, ahol gyermekes családoknak tartok budapesti városnéző sétákat. Fő célom, hogy a sétáim igazi családi programok legyenek, ahol nem csak a gyermekek fedezik fel játkos módon a főváros helyszíneit, de a szülők/nagyszülők is megismerhetnek kevésbé ismert történeteket, legendákat.

A sétákról itt olvashattok bővebben: https://lilisbudapest.hu/

További cikkei

Ne maradj le rólunk

GYERE CSATLAKOZZ A MINIMAG KÖZÖSSÉGHEZ és mi adunk egy ajándékot is neked

Ne maradj le a híreinkről, mert az ajándékok csak a hírlevélben lesznek benne:)!

önszeretet