Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Gyermekek szállítása rolleren és biciklin: Szigorúbb szabályozásra van szükség?

Gyermekek szállítása rolleren és biciklin: Szigorúbb szabályozásra van szükség?
KARÁCSONYI MINIMAG BANNER

Nemrégiben került ki a nyilvánosság elé egy videófelvétel egy férfiról, aki hátán hordozva gyermekét ( csecsemő korú) közel 50 km/h sebességgel rollerezett Budaörsön. Az eset nagy visszhangot váltott ki, és rávilágított arra is, hogy időszerű lenne végre a KRESZ szabályozást ezen járművekre is kiterjeszteni, különösen a gyermekek szállítására vonatkozó szabályozásokkal. Hordozott gyermeket azonban nem csak rolleren lehet látni, hanem kerékpáron is, ami viszont a KRESZ szerint teljesen szabálytalan. De akkor hogyan lehet gyermeket szállítani ezeken a járműveken?

Gyermek szállítása kerékpáron – KRESZ szabályok

A törvény látszólag egyértelműen fogalmaz, miszerint “kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén.”

Ez a pótülés a szokásjog szerint egyértelműen a kerékpáros biztonsági ülés. Bár a jog nem rendelkezik róla, a gyermeknek is erősen ajánlott a bukósisak használata. A törvény tehát nem engedi meg, hogy elöl vagy háton hordozott babát szállítsunk ilyen módon. Külön kitér a törvény a kerékpárhoz csatlakoztatott utánfutóra is. Érdemes ilyen eszköz vásárlása esetén átböngészni a törvényt, hogy pontosan milyen paramétereknek kell megfelelnie.

 

Az elektromos rollerek szabályozásának hiányosságai

Gyermekek szállítása rolleren és biciklin: Szigorúbb szabályozásra van szükség?

A jelenlegi KRESZ-szabályok nem adnak egyértelmű iránymutatást az elektromos rollerekre vonatkozóan.

Az ilyen típusú eszközöket szabályozni kellene: például pontosítani szükséges, hogy a közúti forgalomban járműként vagy gyalogos eszközként szerepelnek-e, illetve hogy a nagyobb teljesítményű eszközökre milyen szabályok vonatkoznak.

A sebességkorlátozások bevezetése és a második személy szállításának tiltása szintén a szabályozás kulcsfontosságú elemei lehetnének.

Miért veszélyes az ilyen típusú eszközön a gyermek szállítása?

A fentebb említettek miatt a hordozott gyermek esetében különösen kockázatos az elektromos roller használata, hiszen váratlan fékezés vagy esés következtében súlyos sérülést szenvedhet a gyermek. A roller nagy sebessége tovább növeli ennek kockázatát, hiszen ilyenkor a nagyobb súly miatt a féktávolság is megnő.

Nemzetközi példák és szabályozások

Gyermekek szállítása rolleren és biciklin: Szigorúbb szabályozásra van szükség?

Számos országban már szigorú szabályokat hoztak az elektromos rollerek használatára vonatkozóan.

Ezeken a helyeken általában 20-25 km/h-s sebességkorlátozást vezetnek be, és határozottan tiltják a második személy, különösen a gyermek szállítását.

Az ilyen korlátozások célja, hogy a mikromobilitási eszközökkel kapcsolatos balesetek számát és súlyosságát csökkentsék.

Magyarország számára is tanulságos lenne figyelembe venni ezen országok tapasztalatait, és a hazai szabályozást ezek alapján finomhangolni.

Baleseti statisztikák és kutatások

Gyermekek szállítása rolleren és biciklin: Szigorúbb szabályozásra van szükség?

Az elektromos rollerek baleseti statisztikái figyelemreméltóak: a leggyakoribb sérülések között a fej-, gerinc- és végtagsérülések szerepelnek.

Ezek különösen gyakoriak akkor, ha az eszköz túl gyorsan halad, vagy ha rajta utast is szállítanak.

A balesetek egy része pedig súlyos következményekkel jár, különösen, ha gyermekek is érintettek.

Nemzetközi kutatások bizonyítják, hogy a sebességkorlátozás és a kötelező védőfelszerelések bevezetése jelentősen csökkenti a súlyos sérülések kockázatát.

A védőfelszerelések kötelezővé tétele

Bár a bukósisak és egyéb védőfelszerelések használata elektromos rollerrel közlekedve ajánlott, számos országban ezek már kötelezőek is.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a megfelelő védőfelszerelés használata – különösen gyermekeknél – jelentősen csökkentheti a sérülésveszélyt.

Magyarországon is érdemes lenne fontolóra venni a sisak és esetleg más védőfelszerelések kötelezővé tételét ezeknél az eszközöknél.

A budaörsi eset rávilágít a szabályozás fontosságára: a közlekedésbiztonság érdekében szükség van a kerékpárok és elektromos rollerek átfogó szabályozására.

Csak így érhető el, hogy ezek az eszközök biztonságosan és felelősségteljesen legyenek használhatók, különösen akkor, ha gyermekeket szállítanak rajta.

A SZERZŐ

Csőke Heni

Vidács Heni vagyok, dúla, babahordozási tanácsadó, önkéntes szoptatási segítő. Gyermekkoromban elég hamar a betűk és könyvek mögé menekültem, ha bármi nehézség ért az életben, aztán a 3 gyermekem születésekor egy jó időre félretettem a billentyűzetet, most mégis írok, mindenfélét.

Kétszer voltam házas, és ennek ellenére hiszek valahogy az örök szerelemben.

A szarkazmus a fegyverem, mert az Avada Kedavra tiltott.

Fiatalon lettem édesanya és eddigi (10 évnyi) anyaságom alatt nagy utat jártam be. És hol van még a vége?

Rengeteg dolgot tanultam ezidő alatt, de a legfontosabb mégis ez: segítséget kérni nem szégyellnivaló, hanem becsülendő.

Ha szeretnél többet kapni belőlem:

https://www.tiktok.com/@vidacsheni
https://www.instagram.com/vidacsheni/

További cikkei