fbpx

A gyerekek alvási szokásai | problémák és tippek 1,5 -4 éves kor között

Kisgyermekek alvása 1,5-4 éves korig minimag

Miért nem alszik a gyerekem? És mikor fog aludni? Miért kell ennyiszer éjszaka? Ezernyi kérdés a gyerekek alvási szokásairól, amire mi most segítünk választ találni.

Elérkeztünk az alvással kapcsolatos cikksorozatunk befejező részéhez.

A Minimag szakértője Dr. Garan Diána, csecsemő-és gyermekgyógyász klinikai szakorvos, tanársegéd, gyermekreumatológus jelölt, segít nekünk, NEMALVÓBABÁK szüleinek a minőségi alváshoz vezető út kialakításban.

A cikk sorozat első részében néhány nemalváshoz vezető háttérinformáció mellett markáns tippeket is kaptunk, amiknek segítségével elindulhatunk az alváshoz vezető úton.

A második részben a 0-6 hónapos babák alvás igényeit, és lehetséges alvás problémákat, és azok megoldásait jártuk körbe

A harmadik részben fény derült a 6-18 hónapos babák alvási/ nem alvási szokásaira, alvás igényeire.

Hogyan alszanak a 1,5- 4 év közötti gyerekek?

Már persze, ha alszanak, és nem jártok úgy, mint a Minimag szerkesztőségi tagok, akiknél egy gyerek se akart aludni 3 éves koráig. 

Kisgyermekek alvása 1,5-4 éves korig minimag

Korsztályi alvás jellemzők

Általában 1 nappali alvás szokott lenni, ha ez hosszabb, pl. 2 óra, akkor éjjel 10 órát alszik, ha rövidebb pl.: 30-45 perc, akkor az éjjeli alvás több 11-11,5 óra, de a napi alvás egészséges esetben érje el ekkor is még a 12 órát.

Itt már szerencsére a hasfájósság és fogzás a múlt, a nagymozgások javarésze is kialakult, így számos “zavaró körülmény” kipipálva, a legtöbb gyermek sokkal jobban alszik, még azok is, akik megjárták a hadak útját.

Azonban, ekkorra már csemeténk gyönyörűen megtanulta, hogy elaludni milyen segítségekkel lehet, másképp el sem tudja képzelni. Szóval a kialakult alvási/ altatási szokás, az, amitől sok szülő menekülne. Ezt nem adja ám ingyen a gyerek, hiszen neki így jó, így tanulta meg, miért akarná másképpen, nehezebben csinálni?

Miért nem alszik a gyerekem?

A két leggyakoribb probléma:

az önnyugtalás képessége nem alakult ki, vagyis csak segítséggel tud elaludni, vagy

korlátszabási nehézségek miatt megy az esti “csata”, amíg ágyba kerül a csemete.

Az esti fektetésnél általában a szülői korlátszabás nem megfelelő vagy következetlen a viselkedés. Elhúzódó és kontrollvesztett az altatás, vagy csak szülői segítséggel megy, akár hosszú órákon keresztül. Mivel elhúzódó a folyamat, megjelenik a fáradt gyerek: úgy tűnik, mintha hiperaktív lenne napközben, hamarabb ideges lesz, esetleg dühösebb, mozgása pedig esetlen.

Tipikus életszakasza a félelmek megjelenésének. A sötétségtől való félelem a leggyakoribb, de rémálmok, éjjeli felriadás is begyűrűzhet. Ezekről bővebben a www.mintamakk.hu oldalon olvashatsz. Későbbi életkorokban az éjszakai ágyvizelés jelenthet problémákat.

Azonosítsd be mi lehet a gond a gyermeked alvásával

1. ANYA, UGYE ITT VAGY? TÍPUS

Azok a kisgyermekek, akik este nehezen alszanak el, avagy éjjel többször ébrednek és ugyanaz a szülői segítség kell számukra, hogy vissza tudjanak aludni.  Ezt viselkedési, vagyis szokásokon alapuló inszomniának nevezzük.

Jellemző rájuk, hogy az önnyugtató képességük nem fejlődött ki, sok sok feltételnek kell teljesülnie, hogy el tudjon aludni. Ezek a gyermekek nappal fáradtak, álmosak, figyelmi zavaraik lehetnek, nyugtalanok, érzékenyek, a családban és szociális hálójában is problémák adódnak a kiegyensúlyozatlan viselkedésének köszönhetően.

Jellemzőik

Krónikus az insomnia, ha legalább 3nap/hét legalább 3 hónapon át problémás az elalvás.

Akut, ha kevesebb, mint 3 hónapon át figyelhető meg a heti 3 jelenség (AASM,2014).

Hangsúlyozom: nem kell minden gyermeknek segítség nélkül elaludnia, az üzenet nem az, hogy hagyd magára a gyereked, akkor majd jobb alvó lesz később.

foot prints

Mit lehet tenni?

Az első üzenet az, ha ki vagytok borulva és merülve és ki van zárva, hogy valamilyen biológiai ok (pl. fogzás, reflux, akut betegség, ételallergia, ekcéma, krónikus betegségek) áll az éjjeli gyakori kimerítő ébredés hátterében ÉS szeretnétek javítani, változtatni a helyzeteteken, akkor van rá lehetőség!

A második üzenet az, ha még nem vagytok kimerülve, de nem is akartok később sem, akkor már a kezdetekben kísérletezz vele, hogy a lehető legminimálisabb segítséget nyújtsd az elalváshoz, próbálkozz az alvóállattal vagy más néven nyunyókával (eddig sosem hívtam így, de – ahogy kisfiam hívja – Cecília néni óta ez egy fogalommá változott :). 

Nyilván vannak olyan babák, gyermekek is, akik kis segítséggel alszanak el, de nem ébrednek fel éjjel tartósan, vagy ha megébred, akkor is képes önmagától visszaaludni, mert rendelkezik az önnyugtatás De ha sok segítséget igényel és nehezen alszik el esténként a gyermeked, akkor nagyobb lesz az esélye, hogy éjjel is fogja kérni az asszisztenciát Tőled.

2. HATÁRTALAN TÍPUS

Ezeknek a gyermekeknek határtalan jogaik vannak, röviden mindent szabad nekik, nincsenek kijelölve a határok, állandóan üzletelnek és előbb utóbb célt érnek.

A szülők korlátszabási nehézségekkel küszködnek és gyakran nem következetesek.

Jellemzőik
Kisgyermekek alvása 1,5-4 éves korig minimag

3. HATÁRTALAN ÉS SEGÍTSÉGGEL ELALVÓ TÍPUS

Na itt aztán minden van. Miután az üzletelős, dörzsölt kisgyermeket egy közelharcban végre az ágyba tessékeltük, akkor kéri az asszisztenciát Tőled, jön a kérések sorozata: hozd az alvóállatokat, esti ital, esti mese legalább 2-3 darab, éneklés és ne menj arrébb 5 méterre sem, amíg ő el nem alszik (nehezen alszik el).

Szóval, mire a gyermek elalszik, a szülő kipurcan.

Azoknak a családoknak, akiknek ez rendben van és az éjjeli ébredések menedzselése sem okoz gondot a másnapi munkáról nem is beszélve, nekik nem szükséges változtatni. Ugyanakkor akik szeretnének az egész családnak nyugodtabb tortúramentes estéket, éjszakákat és nem tudják hogyan vágjanak neki, bátran keressenek, számos egyéni praktikával tudjuk közösen kidolgozni a tervet a jobb alvásért.

4. NEM ALSZIK DÉLUTÁN..

A gyerekek 1-2 %-ának nincsen délutáni alvásra szüksége a kisgyermekkorban, de ez extrém ritka 3 éves kor alatt.

Mégis sokkal többen nem alszanak és késő délutánra már csak vonszolják magukat, majd felpörögnek és kezelhetetlenné válnak estére. A fáradtság miatt.

A túlfáradt gyermek nehezebben fog elaludni és zaklatottabban, akár többször felriadhat az éjszaka első felében.

Határozottan javasolom, hogy a délutáni alvásért mindent tegyünk meg hétvégéken is. Amennyiben ehhez, de legalábbis a csendespihenőhöz mindig ragaszkodunk, gyermekünk el fogja fogadni és fel sem merül benne más opció. A kipihent idegrendszerű kisgyermek délután sokkal aktívabban, kiegyensúlyozottan tudja folytatni a játékot és az esti rituálé sem fullad határtalan kudarcba.

elephant

Itt a vége....Általános tippek a minőségi alvás érdekében

Ha az együtt elalvás és az esti huza-vona nem probléma és nincsenek kialvatlansági következményei, ott nincs is mit tenni.

Ha viszont szeretnétek változtatni az éjszakáitokon, akkor minél korábbi életkorban javaslom a rendszeres és megfelelő mennyiségű és minőségű alvás bevezetését.

Amennyiben egyéni tanácsokra lenne szükségetek, nem tudjátok hogyan induljatok el a változtatás útján, keressétek meg bátran Dr Garan Diánat a https://mintamakk.hu oldalon keresztül.

Irodalomjegyzék:

Cook, Fallon et al.: Profiles and Predictors of Infant Sleep Problems Across the First Year Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. March 2020.

A clinical guide to pediatric sleep. Diagnosis and management of sleep problems. 3rd edition.Jodi A.Mindell,Judith A. Owens.

A Szerző

Dr. Garan Diána csecsemő-és gyermekgyógyász klinikai szakorvos, tanársegéd, gyermekreumatológus-jelölt, a privát életben pedig egy kisfiú anyukája. 

2007 óta a Semmelweis Egyetem Tűzoltó utcai Gyermekklinikájának gyermekorvosa, kiemelt tudományos és gyakorlati szakterülete az autoimmun betegségek ellátását magába foglaló gyermekreumatológia. Ez a szakiránya jelenleg szünetel, mivel éppen az anyaság örömeit, mélységeit és magasságait éli meg.  Helyette a babaalvás medicina területén képzi magát folyamatosan.

A Nemzetközi Gyermekkori Alvás Társaság (International Pediatric Sleep Association – IPSA) tagja, a nemzetközi fronton az észak-amerikai kontinensen praktizáló szaktekintélyek (Jodi A Mindell, Judith A. Owens, Lisa J Meltzer, Stephen H. Sheldon) tudományos tanításai alapján segíti a nehezen alvó családokat.

Egészség

Népszerű cikkek

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

További cikkei

Népszerű cikkek

Hírlevél feliratkozás

Kövess minket