Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Te hogyan vásárolsz? Tudatosan, impulzívan? Vagy sehogy: no buy van?

Te hogyan vásárolsz? Tudatosan, impulzívan? Vagy sehogy: no buy van?
KARÁCSONYI MINIMAG BANNER

Minden, amit tudnod kell a vásárlási szokásainkról és az ide év nagy tiktok trendjéről az ebben a cikkben benne lesz.

A haul és unboxing videók világában úgy tűnik a shoppingolás egy igazi örömforrás lett. Bár a pénztárcádnak biztos nem tesz jót, de a közérzetünkön sokat segít, állítólag. Egy pillanatra álljunk meg:vajon tudatosan vásárolunk-e? Vagy csak sodródnunk a fogyasztás sodrásában, ahogy influencereink szelektált világában minden csillog és vonzó(nak tűnik)?  

Az impulzusvásárlástól a túlfogyasztásig

Az Impulzusvásárlástól a Túlfogyasztásig

Az elmúlt időszakban a vásárlási trendek új dimenzióba léptek, ami új szokásokat hozott a fogyasztói kultúrába.  Ilyen például az impulzív vásárlás, vagyis amikor azért shoppingol az ember lánya, hogy örömet szerezzen magának, nem pedig azért, mert szüksége van azokra a termékekre.

Vagy itt van például  az influencer vezérelt világunk generálta túlfogyasztás. Hajlamosak vagyunk mindenre rávetni magunkat, amit kedvenc közösségi média személyiségeink ajánlanak.

Esetleg hobbiból vásárolhatunk, mert jó időtöltés.

Gondoltad volna, hogy a vásárlás is kinőheti magát egy függőséggé? Mi történik, ha ez a vásárlási hajlam már nem csak hobbiból történik, hanem szenvedéllyé válik? 

Minden ilyen vásárlási szokásnak a következménye a felhalmozás. Amikor már nem fér a szekrénybe a sok ruha, vagy neked is akkora smink készleted van, mint egy influencernek.

Esetleg a kedvenc arcápolódból még a tartaléknak is tartaléka van.

Úgy tűnik sok(unk)nak elege lett ebből és az elmúlt években felütötte fejét a közösségi média felületein (YouTube, TikTok) a NO BUY kihívás, ami arra ösztönzi az embereket, hogy ne költsenek feleslegesen ilyen termékekre, ezzel is elősegítve a tudatos fogyasztást.

A NO BUY kihívás: a tudatos fogyasztás új trendje

@abidaunton NO BUY 2024 has begun – my makeup consumption is totally out of control and my collection is way too big! Share if you’re also on a no buy this year 😊 #overconsumption #nobuy2024 #consumerism #minimalism #nobuy #nobuychallenge #hoarder #makeupchallenge #makeup Thank you @megi ♬ original sound – Abi Daunton

Mint lelkes TikTok felhasználó találtam rá @Abidautnton videójára, amiben bemutatja elszabadult sminkkollekcióját, és elmondja miért döntött úgy, hogy a 2024-es évben nem költ szépségápolási termékekre.  Abi akkor jött rá, hogy nagy a baj, amikor egy influencer bontogatós videójában szereplő termékek mind megtalálhatóak voltak a saját kollekciójában is. Plusz egy későbbi videójából az is kiderült, hogy két év alatt több mint 5000 fontot költött szépségápolási termékekre.

A makeup no buy az idei év TikTok trendje, amivel a tartalomgyártók a tudatos fogyasztásra irányítják a figyelmet. 

A tavalyi évben a „deinfluencing” volt a nagy trend, mely szintén arra szolgált, hogy megreformálja az influencer közösséget, és arra ösztönözte a fogyasztókat, csak űgy, mint a no buy,  hogy megfontolt vásárlási döntéseket hozzanak.

Mi a NO BUY MAKEUP / MAKE UP NO BUY?

Visszatérve az új kihívásra, elsősorban a smink- haj- bőrápolási termékek tartoznak a no buy kategóriába.

Ez nem azt jelenti, hogy ha például elhasználtad a kedvenc alapozódat és nincs belőle másik otthon, akkor nem vehetsz egy újat. A kihívás lényege, hogy a már meglévő felhalmozott készleted csökkentsd.

Azzal, hogy nem veszel újat, hanem a meglévők közül fogsz használni. Ugyanis, mint Abi esetében is, akik erre a kihívásra szánják el magukat több tucat alapozóval, szépségápolási termékkel rendelkeznek. 

Hogyan működik a NO BUY kihívás? Azaz mik a szabályok

no buy makeup

Kőbe véset szabálya nincsen a kihívásnak, ezt mindenki egyénileg tudja megalkotni a saját kollekciójára szabva. De vannak bizonyos támpontok, amik segíthetnek, hogy sikeresen tud venni ezt az akadályt:

  • Idő: A végcélja a kihívásnak, hogy 1 évig ne vásárolj feleslegesen, de ha úgy érzed nem vagy elég erős, akkor csökkendhetet az idő keretet, 3 hónap vagy fél év is lehet.
  • Csak utánpótlás: Abban az esetben, ha és amikor, egy szeretet termékedet elhasználtál, és nincs másik, amit használni tudsz, vásárolhatsz egy újat belőle.
  • One-in, One-out: Ha a készletedből kifogyna egyfajta termék, mondjuk egy szájfény, akkor vehetsz helyette egy rúzst.
  • Tölts fel a hiányosságokat: Ha vannak bizonyos hiányosságok a szépségápolási rutinodban akkor beszerezheted azt, de csakis akkor, ha az összes követelményeddel megegyezik.
  • Költségvetés: Alakíts ki egy költségvetést lehet az havi vagy évi, amelyben leírod mennyi pénzt szánnál a termékekre.
  • Csak tervezett vásárlások: Figyelj oda, hogy csak akkor vásárolj, amikor tényleg szükséged van a termékekre, és előtte járj utána, hogy azok bele illeszkednek-e az általad meghatározott szempontokba.
  • Project Pan: Egyszerre csak bizonyos számú terméket használj, például a mindennapi sminked elkészítéséhez minden termékből csak egy-két darab legyen, és azokat addig használd míg el nem fogynak. 

Te mikor szelektáltad ki utoljára a sminkes kollekciódat?

Meddig biztonságos a smink és a szépségápolási termékek használata?

Sokan tévesen úgy gondolják, hogy a sminktermékeknek nincs lejárata, ám sajnos ez nem felel meg a valóságnak. Valójában, akárcsak az élelmiszerek, ezek a termékek is meg tudnak romlani, ami nemcsak az esztétikai élményt ronthatja el, hanem bőrirritációt, szemérzékenységet vagy akár pattanásokat is okozhat, különösen krémek esetében. Ezért kulcsfontosságú, hogy mindig ellenőrizzük a termékek lejárati idejét, csak olyan terméket használjunk, ami még nem romlott meg.

Szelektálni nem csak a lejárat miatt érdemes, hanem azért is, hogy csak olyan termékek birtokában legyünk, amit tényleg fel is fogunk használni.

Biztos veled is  előfordult már olyan, amikor megvetted még tetszett az a rúzs vagy paletta, de aztán sose használtad. Nem kell őket tartogatni, ha jó minőségű és megfelelően megtisztítod az ilyen termékeidet, tovább tudsz adni rajtuk.

Meddig biztonságos a smink és a szépségápolási termékek használata?

A választ közvetlenül a termékeken található apró, de fontos jelzésekből nyerhetjük ki. Keress egy nyitott krémes tégely ábráját a csomagoláson, ami mellett egy szám és egy „M” betű áll – ez mutatja meg, hogy a termék felbontása után hány hónapig ajánlott biztonságosan használni.

Például, ha egy szempillaspirálon a 6M szerepel, az azt jelenti, hogy a terméket javasolt legfeljebb 6 hónapig használni a felbontást követően.

Az alapozókat és a púdereket 12-18 hónapig tudod használni. De a púdereknél érdemes odafigyelni, ha az árnyalatuk megváltozik, jobb, ha újat szerzel be. Folyékony rúzsok és szájfények esetén 6 hónapig, míg a szemhéjtusok akár két évig is jók lehetnek.

Maszkok esetében 3 hónap a javasolt felhasználási idő, míg a pattanás elleni termékeket 4-6 hónapig használható biztonsággal. Tonikokat 6-12 hónapig használj, arctisztítókat, krémeket, hámlasztókat és ajakbalzsamokat pedig 1 évig. Maszkokat, a szakértők szerint, két évig nyugodtan használhatjuk.

Ne feledd: ezek az időintervallumok a termékek felbontásától számítanak!

A smink és szépségápolási termékek élettartamának ismerete nem csupán segít elkerülni a bőrproblémákat, hanem lehetővé teszi számodra, hogy tudatosan és gazdaságosan kezeld a készleteidet.

Végszó: tudatos vásárlás a gyakorlatban

Végszó: Tudatos Vásárlás a Gyakorlatban

Az emberi természetben ott van a gyűjtögetési hajlam, amit, ha egy kis vásárlási mániával megfűszerezünk, készen is van egy több száz termékből álló szépségápolási/smink termék kollekció.

Fontos azonban tudatában lennünk, hogy nem vagyunk influencerek, nem kapunk PR csomagokat, és valójában nincs is szükségünk ennyi termékre.

A NO BUY kihívás remek lehetőség arra, hogy tudatosabban éljünk, és megtaláljuk az igazán fontos dolgokat az életünkben.

Kedves olvasó, készen állsz a tudatos fogyasztásra? A Minimag.hu-nál hiszünk benne, hogy minden apró változtatás, amit a tudatosabb életmód felé teszel, jelentőséggel bír. Emlékezz, a tudatosság útja nem verseny, hanem egy személyes utazás, amely során felfedezheted, mi az, ami igazán fontos számodra. 

A Minimag.hu minden lépésnél melletted áll, inspiráló tartalommal és hasznos tippekkel támogatva a tudatos vásárlási szokások kialakítását.

Papp Nelli

Minimag Gyakornok

MINIMAG HÍRLEVÉL

Ne maradj le a Minimag friss híreiről, se az ajándékokról, amit küldünk!

Mi sem szeretjük a SPAMeket, ezért nem is fogunk neked ilyet küldeni.
Ellenben 2 hetente értesítünk a legérdekesebb gyerek- és szülőfókuszú irásokról, különleges ajánlókat mutatunk a legmenőbb gyerekboltok kínálatából.
SŐT!!! olyan akciókról értesítünk, amelyek csak a MINIMAG olvasóknak járnak.

IZGALMASAN HANGZIK?

GYERE CSATLAKOZZ A MINIMAG KÖZÖSSÉGHEZ

MINDEN FELIRATKOZÓ KAP TŐLÜNK EGY AJÁNDÉKOT :))

 

Ez is érdekelhet

További cikkei

GYERE NÉZELŐDNI

Ajándék ötletek, letölthető Mikulás levél, Adventi naptár, csillámporos unikornispuki ..ja az nincs benne. Minimag Karácsonyi Különszám csak nektek, csak most.