Minden, amit tudnod kell a vásárlási szokásainkról és az ide év nagy tiktok trendjéről az ebben a cikkben benne lesz.
A haul és unboxing videók világában úgy tűnik a shoppingolás egy igazi örömforrás lett. Bár a pénztárcádnak biztos nem tesz jót, de a közérzetünkön sokat segít, állítólag. Egy pillanatra álljunk meg:vajon tudatosan vásárolunk-e? Vagy csak sodródnunk a fogyasztás sodrásában, ahogy influencereink szelektált világában minden csillog és vonzó(nak tűnik)?Az impulzusvásárlástól a túlfogyasztásig
Az elmúlt időszakban a vásárlási trendek új dimenzióba léptek, ami új szokásokat hozott a fogyasztói kultúrába. Ilyen például az impulzív vásárlás, vagyis amikor azért shoppingol az ember lánya, hogy örömet szerezzen magának, nem pedig azért, mert szüksége van azokra a termékekre.
Vagy itt van például az influencer vezérelt világunk generálta túlfogyasztás. Hajlamosak vagyunk mindenre rávetni magunkat, amit kedvenc közösségi média személyiségeink ajánlanak.
Esetleg hobbiból vásárolhatunk, mert jó időtöltés.
Gondoltad volna, hogy a vásárlás is kinőheti magát egy függőséggé? Mi történik, ha ez a vásárlási hajlam már nem csak hobbiból történik, hanem szenvedéllyé válik?
Minden ilyen vásárlási szokásnak a következménye a felhalmozás. Amikor már nem fér a szekrénybe a sok ruha, vagy neked is akkora smink készleted van, mint egy influencernek.
Esetleg a kedvenc arcápolódból még a tartaléknak is tartaléka van.
Úgy tűnik sok(unk)nak elege lett ebből és az elmúlt években felütötte fejét a közösségi média felületein (YouTube, TikTok) a NO BUY kihívás, ami arra ösztönzi az embereket, hogy ne költsenek feleslegesen ilyen termékekre, ezzel is elősegítve a tudatos fogyasztást.
A NO BUY kihívás: a tudatos fogyasztás új trendje
@abidaunton NO BUY 2024 has begun – my makeup consumption is totally out of control and my collection is way too big! Share if you’re also on a no buy this year 😊 #overconsumption #nobuy2024 #consumerism #minimalism #nobuy #nobuychallenge #hoarder #makeupchallenge #makeup Thank you @megi ♬ original sound – Abi Daunton
Mint lelkes TikTok felhasználó találtam rá @Abidautnton videójára, amiben bemutatja elszabadult sminkkollekcióját, és elmondja miért döntött úgy, hogy a 2024-es évben nem költ szépségápolási termékekre. Abi akkor jött rá, hogy nagy a baj, amikor egy influencer bontogatós videójában szereplő termékek mind megtalálhatóak voltak a saját kollekciójában is. Plusz egy későbbi videójából az is kiderült, hogy két év alatt több mint 5000 fontot költött szépségápolási termékekre.
A makeup no buy az idei év TikTok trendje, amivel a tartalomgyártók a tudatos fogyasztásra irányítják a figyelmet.
A tavalyi évben a „deinfluencing” volt a nagy trend, mely szintén arra szolgált, hogy megreformálja az influencer közösséget, és arra ösztönözte a fogyasztókat, csak űgy, mint a no buy, hogy megfontolt vásárlási döntéseket hozzanak.
Visszatérve az új kihívásra, elsősorban a smink- haj- bőrápolási termékek tartoznak a no buy kategóriába.
Ez nem azt jelenti, hogy ha például elhasználtad a kedvenc alapozódat és nincs belőle másik otthon, akkor nem vehetsz egy újat. A kihívás lényege, hogy a már meglévő felhalmozott készleted csökkentsd.
Azzal, hogy nem veszel újat, hanem a meglévők közül fogsz használni. Ugyanis, mint Abi esetében is, akik erre a kihívásra szánják el magukat több tucat alapozóval, szépségápolási termékkel rendelkeznek.
Hogyan működik a NO BUY kihívás? Azaz mik a szabályok
Kőbe véset szabálya nincsen a kihívásnak, ezt mindenki egyénileg tudja megalkotni a saját kollekciójára szabva. De vannak bizonyos támpontok, amik segíthetnek, hogy sikeresen tud venni ezt az akadályt:
- Idő: A végcélja a kihívásnak, hogy 1 évig ne vásárolj feleslegesen, de ha úgy érzed nem vagy elég erős, akkor csökkendhetet az idő keretet, 3 hónap vagy fél év is lehet.
- Csak utánpótlás: Abban az esetben, ha és amikor, egy szeretet termékedet elhasználtál, és nincs másik, amit használni tudsz, vásárolhatsz egy újat belőle.
- One-in, One-out: Ha a készletedből kifogyna egyfajta termék, mondjuk egy szájfény, akkor vehetsz helyette egy rúzst.
- Tölts fel a hiányosságokat: Ha vannak bizonyos hiányosságok a szépségápolási rutinodban akkor beszerezheted azt, de csakis akkor, ha az összes követelményeddel megegyezik.
- Költségvetés: Alakíts ki egy költségvetést lehet az havi vagy évi, amelyben leírod mennyi pénzt szánnál a termékekre.
- Csak tervezett vásárlások: Figyelj oda, hogy csak akkor vásárolj, amikor tényleg szükséged van a termékekre, és előtte járj utána, hogy azok bele illeszkednek-e az általad meghatározott szempontokba.
- Project Pan: Egyszerre csak bizonyos számú terméket használj, például a mindennapi sminked elkészítéséhez minden termékből csak egy-két darab legyen, és azokat addig használd míg el nem fogynak.
Te mikor szelektáltad ki utoljára a sminkes kollekciódat?
Sokan tévesen úgy gondolják, hogy a sminktermékeknek nincs lejárata, ám sajnos ez nem felel meg a valóságnak. Valójában, akárcsak az élelmiszerek, ezek a termékek is meg tudnak romlani, ami nemcsak az esztétikai élményt ronthatja el, hanem bőrirritációt, szemérzékenységet vagy akár pattanásokat is okozhat, különösen krémek esetében. Ezért kulcsfontosságú, hogy mindig ellenőrizzük a termékek lejárati idejét, csak olyan terméket használjunk, ami még nem romlott meg.
Szelektálni nem csak a lejárat miatt érdemes, hanem azért is, hogy csak olyan termékek birtokában legyünk, amit tényleg fel is fogunk használni.
Biztos veled is előfordult már olyan, amikor megvetted még tetszett az a rúzs vagy paletta, de aztán sose használtad. Nem kell őket tartogatni, ha jó minőségű és megfelelően megtisztítod az ilyen termékeidet, tovább tudsz adni rajtuk.
Meddig biztonságos a smink és a szépségápolási termékek használata?
A választ közvetlenül a termékeken található apró, de fontos jelzésekből nyerhetjük ki. Keress egy nyitott krémes tégely ábráját a csomagoláson, ami mellett egy szám és egy „M” betű áll – ez mutatja meg, hogy a termék felbontása után hány hónapig ajánlott biztonságosan használni.
Például, ha egy szempillaspirálon a 6M szerepel, az azt jelenti, hogy a terméket javasolt legfeljebb 6 hónapig használni a felbontást követően.
Az alapozókat és a púdereket 12-18 hónapig tudod használni. De a púdereknél érdemes odafigyelni, ha az árnyalatuk megváltozik, jobb, ha újat szerzel be. Folyékony rúzsok és szájfények esetén 6 hónapig, míg a szemhéjtusok akár két évig is jók lehetnek.
Maszkok esetében 3 hónap a javasolt felhasználási idő, míg a pattanás elleni termékeket 4-6 hónapig használható biztonsággal. Tonikokat 6-12 hónapig használj, arctisztítókat, krémeket, hámlasztókat és ajakbalzsamokat pedig 1 évig. Maszkokat, a szakértők szerint, két évig nyugodtan használhatjuk.
Ne feledd: ezek az időintervallumok a termékek felbontásától számítanak!
A smink és szépségápolási termékek élettartamának ismerete nem csupán segít elkerülni a bőrproblémákat, hanem lehetővé teszi számodra, hogy tudatosan és gazdaságosan kezeld a készleteidet.
Végszó: tudatos vásárlás a gyakorlatban
Az emberi természetben ott van a gyűjtögetési hajlam, amit, ha egy kis vásárlási mániával megfűszerezünk, készen is van egy több száz termékből álló szépségápolási/smink termék kollekció.
Fontos azonban tudatában lennünk, hogy nem vagyunk influencerek, nem kapunk PR csomagokat, és valójában nincs is szükségünk ennyi termékre.
A NO BUY kihívás remek lehetőség arra, hogy tudatosabban éljünk, és megtaláljuk az igazán fontos dolgokat az életünkben.
Kedves olvasó, készen állsz a tudatos fogyasztásra? A Minimag.hu-nál hiszünk benne, hogy minden apró változtatás, amit a tudatosabb életmód felé teszel, jelentőséggel bír. Emlékezz, a tudatosság útja nem verseny, hanem egy személyes utazás, amely során felfedezheted, mi az, ami igazán fontos számodra.
A Minimag.hu minden lépésnél melletted áll, inspiráló tartalommal és hasznos tippekkel támogatva a tudatos vásárlási szokások kialakítását.
Papp Nelli
Minimag Gyakornok
Ne maradj le a Minimag friss híreiről, se az ajándékokról, amit küldünk!
Mi sem szeretjük a SPAMeket, ezért nem is fogunk neked ilyet küldeni.
Ellenben 2 hetente értesítünk a legérdekesebb gyerek- és szülőfókuszú irásokról, különleges ajánlókat mutatunk a legmenőbb gyerekboltok kínálatából.
SŐT!!! olyan akciókról értesítünk, amelyek csak a MINIMAG olvasóknak járnak.
IZGALMASAN HANGZIK?
GYERE CSATLAKOZZ A MINIMAG KÖZÖSSÉGHEZ
MINDEN FELIRATKOZÓ KAP TŐLÜNK EGY AJÁNDÉKOT :))
Ez is érdekelhet
Sikeres nők 40 felett | Az életkor csak egy szám?
A Minimag legújabb sorozatában olyan nőket mutatunk, akik, 40 év felett lettek sikeresek. Egy olyan világban, amely megszállottja a fiatalságnak, van egy bizonyos fajta lázadás
Megmentjük a száraz bőrt | Leteszteltük, mutatjuk a legjobb megoldást
A környezetemben, családomban egyre többen keresik a legjobb megoldást a száraz és/vagy érzékeny bőrre, melyhez akár ekcémás tünetek is társulhatnak. Legyen szó kisgyerekekről, szülőkről vagy
Hidratáló toner és mist? – A modern tonikok
Ha hidratálóról van szó, mindenki kapásból a krémre asszociál, ez az a termék típus, ami mindenkinek ott álldogál a fürdőszobaszekrényében. Ez igen dicséretes, de sokszor