fbpx

Rákóczi híd, ezt tuti nem gondoltad volna | Budapest gyerekszemmel

rákoczi híd
A Minimag legújabb sorozatában Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója, gyakorlott idegenvezetőként különleges sétákat mutat nekünk, miközben Budapest titkait is felfedezhetjük, mindezt gyerekszemmel, szórakoztatva. Egyre fiatalabb budapesti hidakkal ismerkedünk meg, de ez nem azt jelenti, hogy a rövidebb történethez kevesebb érdekesség társul. Így vagyunk az Árpád híddal is, amiről tudok pár izgalmas dolgot mesélni, amit ti is elmesélhettek a gyerekeknek, amikor átkeltek a hídon.

Lesz itt némi érdekesség

Ma elérkeztünk egy olyan budapesti hídhoz, amelyről már én sem tudtam azonnal valami frappánsat, kevésbé ismert dolgot mesélni. Földrajzilag is kiesik a mindennapjainkból és eddigi munkáim során sem volt szükség a szokásosnál többet tudnom róla. Ez mostanra megváltozott és a cikk elolvasása után már ti tudni fogtok pár érdekességet a Rákóczi hídról.
rákoczi híd
Forrás: Csodálatos Budapest

Évtizedekig kellett várni, de először…..

Szintén egy olyan hídról van szó, aminek a megvalósítására évtizedeket kellett várni. Az 1960-as években egy kétszintes hidat képzeltek el ide, amely a Hungária körút, mint autópálya folytatása lett volna. A tervet az M0-as autópálya lesöpörte az asztalról. Majd egy sokkal egyszerűbb hidat képzeltek el a vasúti híd mellé, de ekkora már a hely nem tetszett a dél-budaiaknak. Mindez nem számított, mert Budapest világkiállítást akart szervezni, először Béccsel közösen, majd mikor ő kiszállt, egymaga. A dátum 1996 volt, a helyszín Lágymányos és a vele szemben lévő pesti oldal. A kiállításhoz tartozott a Lágymányosi híd ötlete, ami közvetlen kapcsolatot jelentett volna a kiállítás részei között. A világkiállításból nem lett semmi, mert 1994-ben a kormány leszavazta és visszalépett a szervezéstől. Szerencsére a híd megépült és a budapesti hidak történetében először, a földrajzi elhelyezkedéséről kapta a nevét: Lágymányosi híd (2011-ben kapta meg a Rákóczi nevet, amit még mindig kevesen használnak). Annyiban módosultak a tervek, hogy nem használhatták a vasúti híd szabadon álló pillérjeit, mert a MÁV jelezte, hogy bővíteni fogják a vasúti hidat. Ez valóban megtörtént, 2021-ben.
rákoczi híd
Egy 1986-os terv, ekkor még közös pilléren a vasúti híddal (Forrás: A Lágymányosi Duna-híd című kiadvány/Főmterv)

Különleges világítás

A hidat 1995. októberében adták át. Milyen érdekes, hogy míg a Lánchíd 1849-es átadásával kapcsolatban azt is tudjuk, hogy ki volt ott az ünnepségen és milyen volt az idő. Azok valódi ünnepek voltak. A modern korban elveszett ez az ünnepélyesség és itt már csak annyit jegyeztek le, hogy októberben volt az átadás. Visszatérve a hídhoz: a tervezőnek (Sigrai Tibor) egyfelől könnyű dolga volt, hiszen adott volt már a vasúti híd, amihez illeszkednie kellet az új átkelőnek, így nem kellett sokat gondolkozni a formán.
rákoczi híd
Vasúti híd és mellette a Rákóczi híd (Forrás: MTI/Máthé Zoltán)
Másfelől nagyon nehéz helyzetben is volt, hogy egy ilyen kötött helyzetben valami újszerűt alkosson, amit elsősorban a világítással ért el. Egy tükrözéses módszert választott, amit akkoriban fejlesztett ki egy osztrák cég. A világítás lényege, hogy a 35 m magasan lévő tükör paplant alulról világítva, azok visszaverik a fényt az útpályára. A hídon látható piros pilonok kizárólag a tükrök miatt épültek fel.
rákoczi híd
A tükör paplan (Forrás: www.hegymaszotechnika.hu)
Bár a fejlesztő garanciát vállalt, de már rövid belül csökkent a teljesítmény, míg szinte teljesen sötétbe borult a híd. Ezután döntöttek az új világítás mellett, és 2014-ben 60 db LED-es lámpatestre cserélték az elhasználódott tükröket.
rákoczi híd
Az új világítás (Forrás: Nagy Attila Károly/rtl.hu)

De hol maradnak a villamosok?

Az eredeti tervek szerint is villamos haladt volna át rajta, de az első villamosok csak 2015. január 26-án keltek át rajta. Az üzembehelyezés előtt szükség volt egy új hídpróbára, amin négy villamos és húsz megrakott teherautó vett részt összesen 1000 tonnával.
rákoczi híd
Forrás: Szabó Gábor – origo

Ti, hogy hívjátok a hidat, Lágymányosi vagy Rákóczi?

A SZERZŐ

Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója

Egy karácsonyra kapott Budapest útikönyvvel kezdődött el minden. Átnéztem és a nyári szünetet, mert a benne olvasott helyek felkeresésével töltöttem. Ebből következett egy idegenvezetői vizsga és egy turisztikai diploma. A diploma után a legjobb helyre kerültem, ahol megtanultam, hogy az idegenvezetés nem csupán évszámokról, építészetistílusokról szól, hanem legendákról és izgalmasabbnál izgalmasabb történetekről. A kislányaim születéséig dolgoztam idegenvezetőként és programszervezőként, majd a lányokkal töltöttem a mindennapjaimat.

Budapest ezután is az életem része maradt, csak most már a családomnak meséltem a város érdekességeiről. Idővel arra lettem figyelmes, hogy Lili, a nagyobbik lányom már külön kéri ezeket a városnézéseket és ez volt az a pont, amikor „megszületett” a szerelem vállalkozásom, a Lili’s Budapest, ahol gyermekes családoknak tartok budapesti városnéző sétákat. Fő célom, hogy a sétáim igazi családi programok legyenek, ahol nem csak a gyermekek fedezik fel játkos módon a főváros helyszíneit, de a szülők/nagyszülők is megismerhetnek kevésbé ismert történeteket, legendákat.

A sétákról itt olvashattok bővebben: https://lilisbudapest.hu/

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

További cikkei

varázskert

Népszerű cikkek

ideiglenes tetoválások MATRICÁS ÓRIÁS POSZTER, 49 MATRICÁVAL | AZ EMBERI TEST

Hírlevél feliratkozás

Kövess minket