Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Mit érnek a filmek zene nélkül? | MINIMAG filmzenei tényekkel

filmzenék
Valószínűleg kevés az az ember, aki ne hallotta volna Hans Zimmer ( Oroszlánkirály, Gladiátor, Csillagok közt, stb) , Ennio Morricone (Egy maréknyi dollár, A Jó, a Rossz, és a Csúf, Volt egyszer egy vadnyugat, stb)   vagy John Williams ( Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter,stb)  nevét, amikor filmekről illetve filmzenékről van szó. Természetesen nem csak ők írtak színvonalas és fantasztikus zenéket a filmekhez, de jó okkal hiszem azt, hogy az ő nevük szinte kikerülhetetlen, ha filmzenéről van szó.

De hogyan is születtek a filmzenék?

Movie theater. Southside, Chicago, Illinois by Russell Lee, 1941, Prints &

Kezdetben egy olyan problémát kellett orvosolnia a zenének, hogy az egyszerű technika miatt a vetítés hangját és igen nagy zaját kellett tompítania.

 A zenélés annyit jelentett, hogy a némafilm közvetítése közben egy vászon mellé tolt zongorán improvizált (vagyis rögtönzött) egy zongorista. Természetesen az évek előrehaladtával csendesedett a vetítés és javult a technikai berendezés színvonala, ennek ellenére továbbra is elválaszthatatlan egységet alkotott a film és a zene, így az első hangosfilmek megjelenésekor már a művészi kifejezés eszközévé vált.

Friedrich Marpurg (1718–1795) német zenetudós már igen részletesen foglalkozott, hogy milyen zenével milyen érzelmeket lehet az emberi pszichéből kiváltani. Pl.: boldogságot, bizakodást, félelmet, szomorúságot, haragot, merészséget, félelmet, a kétséget, az örömöt. Ezt a tudást felhasználva és erre alapozva születnek ma is a filmzenék. Ezen kívül minden zenének az alapja a klasszikus zene, így a jó filmzene a zenészeknek épp akkora kihívást jelent, mint egy klasszikus darab színvonalas előadása.

De mi is a szerepe a zenének a filmekben?

mozi

Bár nem a zene fogja egy film népszerűségét eldönteni, mégis hozzájárulhat a sikeréhez. A filmzene a történet szerves része, gondoljunk csak arra, amikor nem látunk valakit, de halljuk a lépéseit, vagy a víz csobbanásból tudjuk, hogy valami beleesett. Az izgalmas jelenetek előtt ismert zaklatott zene, pár hangból álló, gyorsuló tempójú, majd hirtelen a semmiből meglátjuk az egyik szereplőt.

Ezekhez a zenei effektekhez ráadásul annyira hozzászoktunk, hogy magyarázat nélkül is mindenkiben ugyanazt az érzést keltik. Így hatva a pszichére, és így befolyásolva a nézőt.

A zene a történetmesélés egyik kulcsa. Számtalan módon felhasználható eszköz a filmekben. Lehet a szereplőknek visszatérő dallama, lehet a jelenetek között összekötőszerepe, lehet egy háttérszálon futó cselekmény emléke stb. Ha valaki fél egy filmtől vagy egy-egy jelenetnél nem a szövegtől fél, hanem a látott és hallott effektek, zenék együttesétől.

Egy igazán jó filmzene képes hangulatot teremteni. Képes megérinteni és hatni az emberi lélekre, így kiszakítva a mindennapokból. Mindezt úgy, hogy ha kell, észre sem vesszük, ha kell, akkor képes egy külön szereplővé válni úgy, hogy közben tökéletes egységet alkot a filmmel. 

NÉHÁNY FILMZENEI "TUDTAD-E"

Az első  zenés film 1927-ben  a „The Jazz Singer” című alkotás volt. Megjelenése a hangosfilmek kereskedelmi térnyerését hirdette, és gyakorlatilag a némafilmes korszakvégét jelentette.

A jazzénekes poster

A „Star Wars”, filmzenéje volt az egyik  legnépszerűbb  filmzene, zeneszerzője John Williams Hollywood aranykorát elvenítette fel a komponáláskor. Spielberg ajánlotta John Williamst George Lucasnak a film zeneszerzéséhez.A világon a legtöbbet eladott zenei lemez volt, amelyen egyáltalan nem szerepelt pop szám.

star wars plakát

Alfred Hitchcock instrumentális film betéteinek, például a „Psycho”-nak,  számos oylan hang részlete volt, amelyek arra voltak hivatottak, hogy izgalmat váltsanak ki a nézőkben, miközben nézték a filmet. A mester nagyon tudta a thrillt.

psycho plakát

Az első kereskedelmi forgalomba hozott filmzenealbum a Hófehérke és a hét törpe albuma volt. Annyira új fogalom volt ez a zenében, hogy az albumnak aegy igazán szájbarágós, magyarázó címet kellett adni: Dalok Walt Disney Hófehérke és a hét törpéből (ugyanazokkal a karakterekkel és hangeffektusokkal, mint az adott filmben).

hófehérke rajzfilm

Minden idők két legkelendőbb filmzenéje: a Bee Gees felejthetetlen Saturday Night Fever  (1977) és a Whitney Houston által előadott, és eljátszott  Testőr (1992) betét dalai . Az Egyesült Államokban 15 millió, a többi országban 14 millió példányban keltek el.

A testőr

A SZERZŐ

Sas Gabriella

Márklyné Sas Gabriella vagyok, két gyönyörű kislány édesanyja, zongoratanárnő, zenei foglalkozásvezető és a Zenén innen, mesén túl komplex gyermekfoglalkozás megálmodója. Anyaként, pedagógusként, zenetanárként a zene, a mese a játék és a kreativitás a mindennapjaim része. Zenével mesélek, mesével zenélek. Mindkettő nagyon közel álla gyerekek lelkéhez és hiszem azt, hogy könnyebben megértik a környezetüket, a világ csodáit és nehézségeit is. Célom, hogy a családokba megszokássá és napi rutinná váljon a zenélés, éneklés, emellett segítsek abban, hogy hogyan építhető be úgy a mindennapi tevékenységek közé a zene bármely formája, hogy megkönnyítse, támogassa a minden napokat Zenén innen, mesén túl. Munkámról itt olvashattok bővebben:

 https://www.facebook.com/zeneninnenmesentul 

https://www.zeneninnenmesentul.hu/

További cikkei

Hírlevél feliratkozás + ajándék

Minimag hírlevél

Kövess minket

Ne maradj le rólunk

GYERE CSATLAKOZZ A MINIMAG KÖZÖSSÉGHEZ

Ne maradj le a híreinkről, mert az ajándékok csak a hírlevélben lesznek benne:)!

önszeretet