fbpx

HOGYAN LEGYÉL BOLDOG ANYA | 7 GYORS SEGÍTSÉG

Boldog anya = boldog család | mit tegyél, hogy boldog legyél?
A vasárnap az egy nyugodt nap kéne, hogy legyen, igaz? Na nálunk sikerült egy olyan dührohammal, és kiborulással kevert patáliát csapni, hogy kb a fal adta a másikat. És mindezt úgy, hogy nem egy dacos két éves, hanem egy 40+os én csinálta meg. Az utóbbi időben megfigyeltem magamon, hogy gyakorlatilag a semmiből is képes vagyok olyan idegrohamokra, ami egyértelműen azt bizonyítja, hogy valami nem okés legbelül, sőt ki is mondhatom nyugodtan, nem vagyok épp a legboldogabb periódusomban. Úgyhogy nekiálltam és körülnéztem mi az, amivel visszanyerhetem az egyensúlyomat, és újra boldog (anya) lehetek.

TALÁN NEM IS VAGYOK EGYEDÜL, ÉS TE IS ÍGY ÉRZEL

Azt már az elején le lehet szögezni, hogy ha az a célod, hogy 100 % -ban boldog anya legyél, akkor a célod irreális. Senki sem boldog 100 % -ban, 0-24 órában.

ETTŐL MÉG SENKI SEM LESZ KEVÉSBÉ JÓ ANYA

Ha a létező összes boldogságkutató könyvet elolvasod, ha egész nap mantrázol és szépeket gondolsz, akkor is lesz olyan helyzet, mondjuk a 100. anyaaaaa felkiáltás után, hogy frusztráltnak fogod magad érezni.

De az a része ki fog maradni, hogy tombolni akarsz egy ott felejtett LEGO darab miatt.

Az apróságok elengedése exponenciálisan jobb érzés, mint ha azzal foglalkoznál, hogy még mi mindent kell elengedni.

Azt már csak futólag említjük meg, hogy, amikor elveszted a fejed, vagy tartósan rossz kedved van, akkor az egész családod kollektív hangulatát alapozod meg.

Két fontos dolog, amit a boldog anyák nem tesznek

Mielőtt rátérnénk azoknak a pozitív lépéseknek a listájához, amelyek a boldog anya léthez vezetnek, két fontos pontban kell megegyeznünk :

*Ne próbáld meg letagadni, hogy frusztráltnak vagy bosszúsnak érzed magad. A negatív érzések elfojtása csak rontja az esélyeidet.

* a panaszkodás nem mindig segít tekintve, hogy a problémára összpontosítunk mi közben panaszkodunk, nem a megoldásra.

OKÉ, DE AKKOR MIT LEHET TENNI?

HOGYAN LEGYÉL BOLDOG ANYA | 7 GYORS SEGÍTSÉG

#1 Nevezd meg az érzéseid.

anya érzések

 Használj egy-két olyan szót, amivel le tudod írni az érzéseid: Bosszúsnak érzem magam, csalódottnak érzem magam, stb.

Miért működik: Amikor stresszes vagy, az agyad-pontosabban az agyban található amygdala hiper-éber lesz (A kutatások azt mutatták, hogy elsődleges szerepe van az érzelmi reakciók feldolgozásában és raktározásában, így az amygdalát a limbikus rendszer részének tekintik.) . Az agyad a mindennapi legkisebb bosszúságot is a túlélésed elleni fenyegetésként értelmezi. Ilyenkor az amygdala munkába lép. De, ha az érzelmeidet csak néhány szóban foglalod össze, akkor az amygdala megnyugszik.

Fontos dolog: Ha kimondod azt, hogy dühösnek érzem magam, tehát az „érzés” szót, ahelyett, hogy annyit mondasz, hogy dühös vagyok,  akkor ez az egy extra kis szó segít elválasztani az átélt érzelmeket az önérzetedtől.

Sokkal könnyebb legyőzni a haragot, ha azt mondod, amit érzel, nem pedig azt, ami vagy.

#2 Végezd el a 3-1-6 technikát

Ahhoz, hogy a tested reakció ne induljanak be, azaz ne kerülj harci állapotba, tedd a következőket:

  1. Lélegezz be három másodpercig. Számolj fejben, ne siesd el
  2. Tartsd vissza a lélegzetet egy másodpercig.
  3. Lélegezz ki hat másodpercig.
  4. Ismételd meg háromszor az 1-3. Lépést.

Kilégzéskor észre fogod venni, hogy nyugodtabbnak érzed magad. Ez azért van, mert ez a légzési technika leállítja a szervezet stresszreakcióját és csökkenti a pulzusszámát.

#3 Ez nem rólam szól

Amikor egy adott, számodra dühítő, bosszantó helyzetre úgy reagálsz, mint egy alváshiányos őrmester ( tegyük fel, pl  gyermeked eltört egy poharat) akkor nagy valószínűséggel félelmet és stresszt viszel a szituációba ( fenti példánál: elvágja a kezét, belelép).

Ha ez a két érzés megjelenik a kommunikációdban, akkor a gyermeked agya képtelen másra koncentrálni, így nem fog arra emlékezni, hogy mit is kéne ebből megtanulni ( nem dobáljuk a poharat), mert leblokkol. Ha tisztázod magadban, hogy ez a szitu nem ellened irányul, ( anélkül, hogy elfogadnád a nem megfelelő viselkedést a gyerekedtől), akkor képes leszel produktívan kezelni a helyzetet.

#4 Öleld meg

Emlékszel az 1-es pontra? Amikor negatív érzelmet tapasztalsz, az agyi amygdala megelevenedik, mint egy túl érzékeny autóriasztó. Innentől aztán jön a lejtő: az agyunk minden apróságot fenyegetésként értelmez.

Ahhoz, hogy szülőként boldogságot találhassunk, le kell hűteni az amygdala-t . Ennek egyik megbízható módja, ha megölelsz egy szeretett embert.

Mert, ha a szeretett embert öleled, akkor csak úgy áramolnak majd a boldog vegyi anyagok, mint az oxitocin és a szerotonin. Ezek azok a vegyi anyagok, amelyek javítják a hangulatot és elősegítik a kötődést. Az oxitocin különösen csökkenti az amygdala reaktivitását.

DE NAGYON FONTOS: MINIMUM 6 MÁSODPERCIG KELL ÖLELNI, hogy elinduljon ez a folyamat. ( Forrás Gretchen Rubin: Boldogságterv)

#5 Rázd fel magad

Valószínűleg hallottál már arról, hogy a testmozgás növeli az endorfinokat, ezek a vegyi anyagok, amelyek segítenek a stressz leküzdésében. A testmozgás arra is ösztönzi a szervezetünket, hogy szabadítson fel egy speciális fehérjét, a BDNF-et, amely az agyból származó neurotróf faktor.

Ez a fehérje olyan, mint egy újraindító kapcsoló az agy számára , ezért van, nagy általánosságban, hogy kényelmesen és boldogabban érezzük magunkat edzés után. És egy dühös kitörés után a fizikai aktivitás elősegíti az adrenalin kiürítését is.

Oké, tudjuk, hogy nem mindig jön össze egy gyors kondi, vagy futás, amikor „idegben” vagy, de van egy ötletünk. Mi lenne, ha bekapcsolnád a zene lejátszót, akár fülessel, és nyomnál a fürdőben egy táncpartit?

Adunk hozzá zenelistát:

A zene csökkenti a stresszt, szóval ha legközelebb beindul az idegkerék, akkor gyorsan kapcsold be a zenét, hagy szóljon.

#6 Aludni se lenne rossz

Ezt sajnos nem lehet megúszni: kipihent kell, hogy legyél, ahhoz, hogy nyugodt, boldog lehessél.

Igen már hallom is:

Túl elfoglalt vagyok. Nappal nem tudok elaludni. Egész nap dolgoznom kell itthon. Bármi legyen is a kifogásod, egyelőre felejtsd el. Próbálj meg csak simán aludni, szunyokálni napközben is.

Minimum 25 perc alvás kéne ahhoz, hogy az energia szinted növekedhessen, a teljes alvási ciklus 90 perces.

Ha pedig úgy érzed, hogy ez egyből kivitelezhetetlen, akkor tegyél meg mindent azért, hogy első lépésként legalább az éjszakai alvásod pihentető legyen. Bízz a természet erejében!

Ajándékozd meg magad egy aroma diffúzorral és elalvás előtt egy órával cseppents bele pár cseppet egy nyugtató botanikai térparfümből vagy használj jó minőségű levendula vagy mandarin illóolajat!

A mandarin játékos könnyedsége kiválóan oldja a szorongást, kiegyensúlyozza az idegrendszert és nem utolsósorban nyugtató hatása révén segít pihentető álomba szenderülni.  A levendula pedig igazi lelki fürdőben részesít ahogy a párologtatóba téve kibontakozik az ismerős, biztonságot adó illata. Mélyen lélegezd be és azonnal oldódik az érzelmi feszültség, segít elengedni a napi gondokat és kapcsolódni saját magadhoz. Ha már mindez szokássá vált akkor napközben elegendő rövidebb időre bekapcsolni a diffúzort s ez az ismerős, nyugtató illat segíteni fog elszundítani a kanapén és kialakítani ezt a szokást.

( Ha még szoptatsz, akkor mindenképp kérd ki szakképzett aromaterapeuta tanácsát a párologtatással kapcsolatban.)

# 7 Öt jó cselekedet

A tudósok szerint ( The Gottman Institue) a konfliktusok során minden negatív interakcióra öt (vagy több) pozitív interakcióra van szükség, hogy újra egyensúlyba kerüljetek.

Márpedig egy kapcsolat során gyakorlatilag a konfliktus elkerülhetetlen. Legyen az szexhiány, rendetlenség, anyagi viták.

DE MI SZÁMÍT POZITÍV CSELEKEDETNEK?

Ne gondold túl, végtelenül egyszerű dolgok számítanak ide: megölelni a gyermeked vagy a társad, azt mondani: „Szeretlek”, vagy megnevetetni.

Csak néhány példa gyerekek esetén:

  • Hagyj meglepetésjegyzetet vagy rajzot, cédulát az iskolai ebéddobozában, itt találsz rá letölthető példákat.
  • Mondj „igent” a következő kérdésre, amelyet feltesz. Ésszerűség határain belül!

  • Nézz a szemébe és mosolyogj.

  • Üljetek le és csak játszatok néhány percig – nincs okostelefon, nincs más feladat közben.

 

NEKED MI A TRÜKKÖD, HOGY BOLDOG ANYA LEGYÉL?

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

További cikkei

Miniart karton játék

Népszerű cikkek

vagy én vagy ház

Hírlevél feliratkozás

Kövess minket

MINIMAG HÍRLEVÉL

MINIMAG HÍRLEVÉL

NE MARADJ LE A MINIMAG FRISS HÍREIRŐL

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÓKNAK AJÁNDÉK JÁR