Büszkeség, előítéletek és egy csipetnyi angol irónia – Jane Austen kultikus története, a Büszkeség és balítélet új színpadi adaptációval érkezik a Vígszínházba! Az év egyik legizgalmasabb színházi bemutatójára készülhetünk, ahol Elizabeth Bennet és Mr. Darcy híres csatározásai új életre kelnek.
A Büszkeség és balítélet immár több mint 200 éve az irodalmi kedvencek toplistáján tanyázik, és most egy új színpadi feldolgozásban tér vissza a Vígszínházba. Ha valaha is azt gondoltad, hogy Jane Austen csak régi idők romantikázásáról ír, akkor itt az idő, hogy újragondold!
Jane Austen
Jane Austen (1775–1817) az egyik legikonikusabb írónő, aki már 200 évvel ezelőtt is pontosan értette, hogy a társadalmi konvenciók sokszor nem mások, mint szépen becsomagolt abszurditások. Kifinomult stílusával és csípős humorával rámutatott azokra az elvárásokra, amelyek szorosan meghatározták a nők életét a 19. századi Angliában. Az Értelem és érzelem, az Emma és természetesen a Büszkeség és balítélet nem csupán romantikus történetek – Austen pengeéles szatírával és finom társadalomkritikával világított rá, milyen akadályokat kellett leküzdenie egy nőnek, ha nem akart kizárólag a házasságra és a férfiak jóindulatára hagyatkozni.
Műveiben gyakran boncolgatta a társadalmi rang, az anyagi helyzet és a nemi szerepek összefonódását, miközben hősnői intelligenciájukkal, önállóságukkal és humorukkal egy korszak merev szabályrendszere ellen lázadtak. Az Austen-regények női főszereplői – legyen szó a határozott Elizabeth Bennet-ről vagy az éles eszű Emma Woodhouse-ról – nem tipikus romantikus hősnők: saját sorsuk alakítói, akik nem csupán várják a megfelelő férfit, hanem aktívan formálják az életüket és a környezetüket.
Bár a bálok és fűzős ruhák ma már kevésbé relevánsak, az emberek közötti félreértések, az előítéletek és a társadalmi elvárásokkal való küzdelem továbbra is kísértetiesen ismerős témák maradtak. Austen művei ezért is időtállóak: az iróniája, a finoman kidolgozott karakterei és a történeteiben megbúvó társadalomkritika ma is éppolyan szórakoztató és tanulságos, mint kétszáz évvel ezelőtt. Nem véletlen, hogy újra és újra színpadra, filmvászonra és modern feldolgozásokba kívánkoznak – mert Austen világa minden korban mondani akar valamit nekünk.
A Büszkeség és balítélet irodalomtörténeti jelentősége:
Ha azt gondolod, hogy a Büszkeség és balítélet csupán egy kosztümös love story, akkor érdemes egy kicsit mélyebbre ásni. Austen nem csupán a Darcy–Elizabeth páros will-they-won’t-they dinamikáját teremtette meg, hanem egy korszak szociológiai lenyomatát is megírta. A regény bravúrosan mutatja be a női sorsok alakulását, a társadalmi státusz és a házasság összefonódását, miközben finoman, de annál maróbb iróniával figurázza ki a korabeli elvárásokat.
És őszintén, ki ne szeretné látni, ahogy egy gazdag, kissé merev fickó egy önérzetes, sziporkázó nő miatt teljes karakterfejlődésen megy keresztül?
Most pedig mindez a Vígszínház színpadán elevenedik meg egy olyan adaptációban, amely egyszerre hozza el Austen ikonikus történetét és csempész bele némi modern hangvételt is. Mert ha valamire mindig szükség van, az egy kis Austen-féle irónia – és egy nagy adag érzelem.
Vígszinházi részletek
Jane Austen kultuszregénye, a Büszkeség és balítélet több mint 200 éve jelent meg, de a benne szereplő problémákat és kérdéseket ma is aktuálisnak érezzük. A történet középpontjában Elizabeth Bennet és Mr. Darcy találkozása áll: a nőnek a saját előítéleteivel, míg a férfinak a büszkeségével kell megküzdenie, hogy végre egymásra találjanak. A Büszkeség és balítélet új színpadi változatát március 8-án Valló Péter rendezésében, többek között Waskovics Andrea, Wunderlich József, Varga-Járó Sára, Medveczky Balázs, Hegyi Barbara, Lukács Sándor, Ertl Zsombor, Halász Judit, Szász Júlia, Szilágyi Csenge, Gyöngyösi Zoltán és Balázsovits Edit szereplésével mutatják be a Vígszínházban.
A Vígszínház történetében több mint százéves hagyománya van a nagyregények színpadi adaptációjának. A Büszkeség és balítéletet Valló Péter állítja színpadra: „A Vígszínház történetének fontos mérföldkövei a látványos, sokszereplős, kosztümös történeti darabok. Kálmán Eszter díszlet- és jelmeztervezővel olyan esztétikát próbáltunk megteremteni, melyben megmarad az érzülete a korabeli Angliának, ám a stilizációk, a színválasztások mégis maivá teszik.
Emellett egy valamelyest korszerűsített szövegre kell számítani: kevésbé epikus nyelvre, a megszokottól eltérő iróniával. Austen ugyanis egy kifejezetten ironikus és önironikus szerző, és ezt minden eszközzel megpróbáltuk visszaadni Kovács Krisztina dramaturggal, akivel közösen készítettük az adaptációt.
Mindehhez Mester Dávid olyan zenei világot alkotott, amely felidézi a kort, közben megteremti azt az érzületet is, hogy itt vagyunk a jelenben.”
A történet szerint amikor a szabad gondolkodású, éles eszű Elizabeth találkozik a jóképű, de titokzatos Mr. Darcy-val, a férfi büszkesége és a lány előítéletei minden vonzalmat elfojtanak. Ahogy a sorsuk újra és újra összegabalyodik, vonzalmuk egyre csak fokozódik, de mielőtt szerelmük beteljesülhetne, le kell győzniük saját gyengeségeiket és sok más akadályt. „Imádom ezt a díszletet. Csodálatos világot álmodott színpadra Kálmán Eszter, még így is imádom, hogy néha botladozunk benne a szintkülönbségek és a meglepő formák miatt.
De talán Darcy is ilyen botladozó, érzékeny ember, aki ugyan nagyon erős és határozott értékrendet kapott édesapjától, akit korán elveszített, mégis ki van szolgáltatva az érzékenységének és a büszkeségének. És persze az előítéleteinek, amelyeket nagyon lassan, mély belső vívódások útján tud csak levetkőzni” – emeli ki a Mr. Darcy-t alakító Wunderlich József. „A történet végére egy egészen más Darcy-t látunk. Mintha a lelke kiszabadulna az előítéletek börtönéből, és hirtelen szárnyra kapna…” – teszi hozzá.
A saját útját járó, a sorsát a maga értékrendje szerint alakító Elizabeth Bennet szerepében Waskovics Andrea lép színpadra: „Elizabeth önérzetes, szabad, az érzései irányítják, nem akar hinni a társadalmi konvenciókban, a maga módján lázad ellenük, viszont ő is vágyik a szerelemre. De nem akar csak azért valakivel együtt lenni, hogy a normáknak megfeleljen. Amikor találkozik ezzel az erős érzéssel, nem ismeri fel.
A Darcy-val való találkozása ráébreszti őt a saját korlátaira is. Azt hisszük magunkról, hogy tévedhetetlenek vagyunk, de tévedünk. Nagy erő kell hozzá, hogy beismerjük ezt saját magunknak.”
A Büszkeség és balítélet március 8-tól Valló Péter rendezésében, Bodor Johanna koreográfiájával, élő zenei kísérettel látható a Vígszínházban. Az előadásban Waskovics Andrea, Wunderlich József, Varga-Járó Sára, Medveczky Balázs, Hegyi Barbara, Lukács Sándor, Virágh Panna, Ertl Zsombor, László Rebeka, Halász Judit, Szász Júlia, Szilágyi Csenge, Gyöngyösi Zoltán, Balázsovits Edit, Karácsonyi Zoltán, Bölkény Balázs, Janó-Szegi Eszter és Magyar Jázmin Őzike lép színpadra.
A színpadi változatot készítette: Kovács Krisztina és Valló Péter
ELIZABETH BENNET: Waskovics Andrea
DARCY: Wunderlich József
JANE BENNET: Varga-Járó Sára
BINGLEY: Medveczky Balázs
BENNET: Lukács Sándor
MRS. BENNET: Hegyi Barbara
LYDIA BENNET: Virágh Panna m.v.
WICKHAM, katonatiszt: Ertl Zsombor
MARY BENNET: László Rebeka e.h.
KITTY BENNET: Janó-Szegi Eszter m.v. / Magyar Jázmin Őzike m.v.
LADY CATHERINE DE BOURGH: Halász Judit
CHARLOTTE LUCAS: Szász Júlia m.v.
WILLIAM COLLINS, tiszteletes: Gyöngyösi Zoltán
CAROLINE BINGLEY: Szilágyi Csenge
MRS. GARDINER: Balázsovits Edit
GARDINER: Karácsonyi Zoltán
FORSTER EZREDES: Bölkény Balázs
Valamint: Bogdánfi-Tóth Klaudia, Drahota Albert, Dzsupin Ádám, Koller Nikolett, Magyar Lili, Mezei Ábel, Mező Máté, Orosz Gergő, Pecz-Péli Luca, Tóth Brigitta
Hegedű: KISS-VARGA ROBERTA IZABELLA / ZSÓTÉR ZITA
Brácsa: KALOCSAI ESZTER / KISS-VARGA ROBERTA IZABELLA
Cselló: TIBORCZ BALÁZS / RÁDLI RAMÓNA
Fuvola: SZ. TÓTH ÁGNES / GOMBÁR ANIKÓ
Ütőhangszerek: STANDOVÁR MÁTYÁS
Zongora: MESTER DÁVID
Díszlettervező: KÁLMÁN ESZTER
Jelmeztervező: KÁLMÁN ESZTER
Koreográfus: BODOR JOHANNA
Dramaturg: KOVÁCS KRISZTINA
Zene: MESTER DÁVID
Világítástervező: CSONTOS BALÁZS
Ügyelő: RÖTHLER BALÁZS, VARGA MIKLÓS
Súgó: GÁL TÜNDE
Rendezőasszisztens: EFSTRATIADU ZOÉ
Rendező: VALLÓ PÉTER
Az előadást 12 éven felüli nézőinknek ajánljuk!
További információ: Jegyek
Fotó: Vígszínház – Dömölky Dániel