Gyerekek a színpadon, egy különleges meseopera középpontjában, ahol a nézőtér is része lesz a történetnek – nem mindennapi program az Opera Eiffel Műhelyházában. Április 26-tól Benjamin Britten A kis kéményseprő című interaktív báboperája mutatja meg, hogyan szólhat az opera a legkisebbekhez is – játékosan, mégis mélységgel.
Zenélő bábok, nagy nevek
A Magyar Állami Operaház Gyermekkara és szólistái egy különleges produkcióval várják a közönséget: az MVM Pikoló Program keretében bemutatott, kisiskolás kortól ajánlott előadás nemcsak zeneileg, de vizuálisan is egyedülálló élményt ígér. A darabot Hajzer Nikolett, az OPERA Gyermekkarának vezetője vezényli, Toronykőy Attila viszi színre, Novák János koncepciója alapján.
Kéménybe szorult mese – nézőkkel a megoldásért
Benjamin Britten kiemelkedő 20. századi angol zeneszerző műve igazi közösségi élményként született meg: az opera nemcsak gyerekekről szól, hanem gyerekek írják, játsszák, és a közönség aktív részvételére is épít. A történet egy újságcikkből született: egy Sam nevű kisfiúról szól, akit apja pénzért eladott egy könyörtelen kéményseprőmesternek. Sam beszorul egy kéménybe, a ház gyereklakói pedig összefognak, hogy kiszabadítsák – de ehhez a nézők segítsége is kell.
Bábokkal elmesélt bátorság történet
A történet mélyebb rétegeiben a gyermeki kiszolgáltatottság kérdése is megjelenik, amelyre a bátorság, az összefogás és az együttérzés jelenthet választ – nemcsak a színpadon, de a való életben is.
A rendezői koncepció különlegessége – Novák János koncepciója alapján-, hogy a gyermekek és felnőttek közötti különbségeket óriás bábokkal túlozzák el és figurázzák ki – mindezt Matyi Ágota látványos, a 19. századot és a jelent is megidéző díszlet- és jelmezterveivel. A gyerekkar már korábban is dolgozott együtt a rendezővel olyan produkciókban, mint a Parázsfuvolácska vagy a Magyar karácsony.
Gyerekek a főszerepben
A 2025/26-os Angol100 tematikus évad részeként műsorra tűzött opera gyerekszerepeit Tanka Dániel (Sam) és Forrai Anna Zsófia (Juliet) játsszák, akik három, illetve hat éve tagjai a Gyermekkarnak. További szólista szerepekben: Borsos Dániel, Czepel Hanna, Gábor Luca, Göblyös Vince és Tanka Natália. A felnőtt szerepekben Szvétek László, Meláth Andrea és Zemlényi Eszter lépnek színpadra, míg a felnőtt szólamot Ababe-Ayele Rafael énekli. Az előadásban 11 szólista, 18 gyermekkari tag, valamint egy vonósnégyes, zongora négykezes és ütőhangszerek működnek közre. A karmesteri pálcát Hajzer Nikolett tartja kézben.
Történelem és jelen egy színpadon
A premiert 2025. április 26-án délelőtt 11 órakor tartják az Eiffel Műhelyházban, a további előadások április 27-én, május 4-én és 18-án lesznek láthatók.
A produkció az intézmény gyerekeknek és családoknak szóló programkínálatát színesíti, és újabb bizonyítéka annak, hogy az OPERA Gyermekkara nemcsak zenei, de színpadi értelemben is különleges formáció.
Britten klasszikusa új fényben
A darabot először 1949-ben mutatták be az angliai Aldeburgh Fesztiválon, amelyet Britten és a librettót jegyző Eric Crozier közösen alapítottak. Az eredeti cél az volt, hogy iskolai környezetben, amatőr előadókkal is megszólaltatható, mégis minőségi zenei élményt nyújtó darab szülessen, népszerűsítve ezzel az opera műfaját.
Magyarországon először 1956-ban került színpadra Lukin László szervezésében, Gyerekek, játsszunk operát! címmel. Azóta számos alkalommal láthatta a közönség különböző feldolgozásokban. Az OPERA 2009-ben mutatta be legutóbb a művet Bata Rita rendezésében. Most, 14 év után tér vissza a színpadra – új köntösben, de az eredeti szellemiséget megőrizve.