Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Mi fán terem a k-pop? Amit a fiatalok úgy imádnak | Minimag képbehozó

Mi az a K-pop
KARÁCSONYI MINIMAG BANNER

A 21. század elején a K-pop vagyis a Dél-Koreai popzene, úgy tört be a nemzetközi zenei színtérre, mint egy vihar, meghódítva mindenki szívét. 

Ha szülőként benned is felmerültek a következő kérdések:

Mi az a K-pop, amit gyereked úgy imád?

Kik az Idolok? 

Miért olyan népszerű?

akkor olvasd el ezt a cikket, melyben minden kérdésre választ adunk.

Mi is a K-pop?

 A Dél-Koreai mainstream pop zene. Az előadókat, akik általában csapatokban vagy szólóban lépnek fel, Idol-oknak nevezzük. Minden együttest egy tehetséggondozó ügynökség menedzsel a pályafutásuk során.

A K-pop mára már zenei műfajjá nőtte ki magát. De maga a kifejezés többféle zenei elemet és műfajt foglal magába, mint koreai pop, rock, R&B, hip-hop és elektronikus zene. A dalaikban nem csak a különféle stílusokat, hanem a koreai nyelvet is vegyítik az angollal. Nagyon fülbemászó dallamokat használnak, és jól megkoreografált előadást láthatunk a tehetséges fiataloktól, a klipek jól

Az idol együtteseket a debütálásuk éve szerint generációkba csoportosítjuk, így jelenleg 5 generációt különítünk el egymástól:

  1. generáció (1990–2004): H.O.T., Sechs Kies, S.E.S., Fin.K.L
  2. generáció (2005–2011): TVXQ, BIGBANG, Girls’ Generation, KARA, Wonder Girls, SHINee, 2PM
  3. generáció (2012–2017): EXO, NU’EST, VIXX, BTS, GOT7, Red Velvet, TWICE, BLACKPINK, SEVENTEEN, MONSTA X, NCT,
  4. generáció (2018–2022): TXT, ITZY, Stray Kids, ATEEZ, LOONA
  5. generáció (2023-): ZEROBASEONE, The Wind, KISS OF LIFE, xikers, BOYNEXTDOOR, BABYMONSTER

Az iparág megalakulása

1992-ben kezdődött minden, amikor egy háromtagú fiú csapat a Seo Taiji & Boys, felbukkant egy televíziós műsorban, ahol előadták Nan Arayo című számukat, mely merőben eltért a megszokottól, hiszen a hiphop és dance pop hangzás világával, inkább a fiatalabb korosztályt szólították meg, akikkel eddig nem foglalkozott a koreai zenevilág.  Akkoriban a zenei élet kimerült az idejétmúlt táncdal fesztiválos hangzásvilágban.

Így nem csoda, hogy a fiatalok azonnali kedvence lett az Idol csapat. Ami, persze azt eredményezte, hogy szép sorjában alakultak meg hasonló együttesek, legtöbbjük lelkes fiatalokból. Majd egy egész iparág épült ki rá. Így jöttek létre a tehetséggondozó/ zenei ügynökségek, amelyek kifejezetten azokra a fiatalokra specializálódtak, akik a zeneiparban szerettek volna érvényesülni.  Ezek a cégek felelnek az Idolok tevékenységért, vagyis ők irányítják az idol együttesek zenei pályafutását. 

Gyakornokságtól a rivalda fényig

Ahhoz, hogy valakiből Idol legyen először át kell esnie egy gyakornoki folyamaton.

Minden zenei ügynökség tart meghallgatásokat és vannak tehetségkutató műsorok is, ahol a 10-17 év közötti fiatalok bemutathatják tehetségüket (tánc, ének, rap, kinézet).

Akiben a cég potenciált lát leszerződteti és elkezdődik a gyakornoksága, amely végén a szerencsés és tehetséges fiatalok idol csapatként debütálhatnak. (Bemutatkozhatnak a közönségnek).

A gyakornokság alatt a fiatalok, közös lakásban laknak távol a családjuktól, és az iskola mellett, különféle órákon fejlesztik képességeiket, mint tánc, rap, ének és megtanulnak színészkedni is.

Szigorú szabályok vonatkoznak rájuk, főleg a kinézetükkel kapcsolatban és minden hónapban megnézik hogyan fejlődtek. Ez a folyamat jobb esetben pár évet vesz igénybe, de akad olyan Idol, aki 10 évi gyakornokság után debütálhatott a csapatával.

Az elért cél után sem áll meg a kemény munka a fiatalok számára, ugyanis több műsorban lépnek fel, közönség találkozókat tartanak és ha a nagy versenyben láthatóak akarnak lenni 3-4 havonta ki kell adniuk egy-egy kislemezt, albumot vagy dalt, amit szintén további helyeken promóznak, zenei műsorokban és reality show-kban.

Miért kell a szerencse is hozzá?

Mert Koreában a fiatalok körében ez az egyik legnépszerűbb hivatás, mindenki idol szeretne lenni. Így nagyon sok ügynökség van és még annál is több együttes, nagy a verseny a rajongókért.

Mint a mondás is tartja jó helyen kell lenni jó időben, hogy tényleg sikeres legyen a csapat, amiben debütál az adott Idol.

Jobb esélyekkel indulnak a híresebb, nagyobb ügynökségek előadói, mint a kisebbeké. De semmi se lehetetlen, hiszen a BTS is egy nagyon pici ügynökségnél a BigHit Ent.-nél debütált, de meghódította az egész világot.

Jelenleg ez a három legnagyobb zenei cég Dél-Koreában: SM Entertainment, Hybe Corporation, JYP Entertainment.

A globális siker felé

A K-pop részese volt a Koreai hullámnak (Hallyu Wave) Ez az 1990-es évek elején kezdődő jelenség, ami a koreai kultúra népszerűségének markáns növekedését jelenti. Eredetileg csak Kelet-Ázsiában terjedt el, de mára már globális hatással van a világ kultúrájára, zenéjére, filmjeire, televíziójára, valamint az emberek érdeklődésére és viselkedési szokásaira.

A K-pop a 2000-es években kezdet népszerű lenni elsősorban Japánban, majd az internet és a közösségi médiának köszönhetően melyre nagy hangsúlyt fektetnek a cégek, a nyugat felé is terjedni kezdett. Ahogyan világszerte egyre könnyebben elérhetővé vált, amiben a YouTube-nak is nagy szerepe volt, egyre nagyobb lett az érdeklődés iránta. De csak a 2010-es években kezdte el a nyugatot ténylegesen meghódítani.

Szerintem senkinek sem kell bemutatni PSY- Gangnam Style című számát, ami 2012-ben jelent meg és azóta 5 milliárd megtekintésnél tart a YouTube-on. 

Gyakran véletlenszerűen bukkannak rá a tinik az együttesekre, majd ők az iskolában a barátaiknak megmutatták új kedvenceiket.

Ennek eredményeként a személyes kapcsolatok váltak meghatározóvá a K-pop terjedésében. A közös érdeklődési kör kialakulása mellett a közösség magával hozott olyan elemeket, mint a közös nyelvtanulás, az online fórumok és híroldalak követése, rajongói projektek támogatása, valamint a csapatok által előadott táncok megtanulása. Mindezek összességében a K-pop egy valódi közösségformáló élménnyé vált, amely nem csak zenei élvezetet, hanem kötelékeket és kulturális élményeket is kínál a rajongóknak. 

A K-pop recept

A szenvedélyes és elkötelezett rajongótábor szintén kulcsfontosságú tényező. 

Gyakran alkotnak online közösségeket, ahol megoszthatják a K-pop iránti szeretetüket, kapcsolatba léphetnek a hasonló érdeklődési körrel rendelkezőkkel, és együtt vehetnek részt a tevékenységeken és eseményeken.


Emellett a hűségüket és elkötelezettségüket az adott Idol vagy Idol csapat iránt a rajongók a saját fandom nevük használatával, az együttes jellegzetes színének viselésével, valamint a kapcsolódó albumok és rajongói termékek beszerzésével fejezik ki. 

A K-pop olyan módon karolta fel a technológiát, amivel más zenei műfajok még nem vetekedtek. A virtuális koncertek használatától kezdve az augmented reality (kiterjesztett valóság) integrálásáig. Mindig a technológia határait feszegeti, azon van, hogy elérje, vagy akár túllépje azt.

Konklúzió

Összességében a K-pop egy különleges és sokoldalú műfaj, amely nemcsak a zenei élményt, hanem a reményt, pozitivitást és összetartozás érzését is kínálja a rajongóknak, és egyértelmű, hogy továbbra is kiemelkedő szerepet fog játszik a zenei és szórakoztatóiparban.

Minimag K-pop hallgatni való

Papp Nelli

Minimag gyakornok

További cikkei

GYERE NÉZELŐDNI

Ajándék ötletek, letölthető Mikulás levél, Adventi naptár, csillámporos unikornispuki ..ja az nincs benne. Minimag Karácsonyi Különszám csak nektek, csak most.