Néha egy gyerekkönyv többet elmond a felnőtteknek az iskolai valóságról, mint gondolnánk. Goldberg Emília Vácz Irénnek vége! című regénye ilyen – őszinte, kíméletlen, mégis reményt adó. Nézzük miért gondoljuk ezt.
15 villámgyors vacsora – 30 perc alatt
Iratkozz fel, és azonnal küldjük a receptválogatást, amit a legválogatósabb gyerekek is szeretnek.
Plusz: hetente friss, minimagos sztorik, mi kellhet ennél több?!
A szerző: Gurin Eszter
coach, mediátor, művészetterapeuta. Nő, anya, feleség és barát. Hiszek abban, hogy minden helyzetnek több oldala van – és abban is, hogy előbb segíteni kell, csak aztán kérdezni. A paprikás krumplim legendás, a gyerekeim szerint legalábbis. Ami inspirál: az emberi történetek sokszínűsége, és az út, amin önmagunkhoz jutunk el.Témáim a Minimagon: női szerepek, nőiesség, nagyobb gyerekekkel való élet, konfliktuskezelés
🔗
Goldberg Emília: Vácz Irénnek vége!
Goldberg Emília rendező és forgatókönyvíró regénye érzékenyen és őszintén mutatja be egy mai kiskamasz küzdelmeit az iskolai bántalmazás és a családi feszültségek szorításában.
A történet középpontjában Konrád Eszter áll, akit osztálytársai kirekesztenek, folyamatosan bántalmaznak, miközben szülei válása tovább nehezíti mindennapjait. Egy kétségbeesett pillanatban felmászik az iskola tetejére, ahol találkozik egy különös, szarkasztikus szellemmel, Magnusszal. A fiú egyszerre segít és provokál: nem hagyja, hogy Eszter feladja, ugyanakkor kérdéseivel és ironikus megjegyzéseivel gondolkodásra kényszeríti.
De,hogy jön ide a film?
A történet eredetileg 2019-ben kisfilmként készült el „Vácz Irén dögölj meg!” címmel, Goldberg Emília rendezésében, Móray Gáborral közösen írt forgatókönyv alapján.
Rét Viktória és Kovács Eszter, a Pagony szerkesztői keresték meg Goldberg Emíliát a Cinemirán a regény ötletével.
A filmben Szalmás Imola alakítja Esztert, míg a rettegett tanárnőt, Vácz Irént Homonnai Katalin játssza megdöbbentő hitelességgel. Az igazgatót Jankovics Péter formálja meg, Magnus szellemet pedig Kiss Tibor, a Quimby frontembere kelti életre – cinikus-ironikus humora és mélabús kisugárzása tökéletesen illik a karakterhez.
A körülbelül 15 perces kisfilm csak nemrég, 2025 szeptemberében került fel a YouTube-ra, évekkel az elkészülte után, és azóta hatalmas és megérdemelt figyelmet kapott.
A könyv egyik legnagyobb ereje a hitelessége. A szerző nem szépíti a bántalmazás helyzeteit, és nem kínál könnyű megoldásokat: inkább azt mutatja meg, milyen bonyolult érzések, félelmek és vágyak kavarognak egy tizenévesben, aki magára marad a problémáival. Az olvasó szembesülhet azzal, hogy a gyermeknek gyakran nincs kiemelkedő „védelmi hálója” sem az iskolában, sem otthon. A humor, főként Magnus figuráján keresztül, mégis oldja a történet súlyát, így a könyv egyszerre komoly és élvezetes olvasmány.
Sokat megismerhetünk Eszter belső gondolataiból, arról is, hogy hogyan látja 12 éves kamaszként a világot.
A könyv jelenetei filmszerűek, a fiatal is olvasók is könnyen bevonódnak, amellett, hogy szülőként, pedagógusként is érdemes elolvasni a könyvet. A regény segíthet abban, hogy felnőttek is (szülők, pedagógusok) jobban megértsék, milyen belső világ mozgatja a tiniket, hogy miként élhetik meg a kirekesztettséget, félelmet, és hogy néha a “külső” viselkedés mögött mélyebb belső vívódások állnak.
Eszter története jó “modell” arra, hogy bemutassa, milyen nehézségei vannak annak, aki meg akar szólalni, ki akar állni magáért, de fél a következményektől.
A Vácz Irénnek vége! nemcsak a 9–12 évesek számára lehet fontos olvasmány, hanem szülőknek és pedagógusoknak is segíthet jobban megérteni a mai gyerekek világát és a bántalmazás lélektani hátterét. A közösen elolvasott könyv (és kisfilm együttes megtekintése) remek beszélgetésindító lehet.
Jaj Emília
Aki mélyebben szeretné megismerni Goldberg Emília munkásságát és kreatív gondolkodását, érdemes követnie @jaj_emilia Instagram-oldalát, ahol nemcsak filmjeiről és könyveiről oszt meg információkat, hanem személyes gondolatokat, kulisszatitkokat és inspirációkat is – reflektív, őszinte stílusban, ami tükrözi alkotói szemléletét.