fbpx

Iskola

Tavaly ilyenkor az elsőt kezdte a lányom, Most pedig már másodikos. Könnybe lábadt szemmel konstatáltam a legkisebbek érkezését az évnyitón, jöttek a már nem nagycsoportos picurkák. De picik. Rögtön észbe kaptam riadtan, jövőre középsőkém következik. Te jó ég! Hova szalad az idő? Nálunk is így volt? Akkor valahogy nem tűnt föl az évek gyors múlása, inkább még gyorsítottunk volna a tempón. Most meg? Tekerném az idő kerekét visszafelé. -Nézzétek el, hogy szentimentális vagyok, közeledik a szülinapom, ilyenkor mindig ilyen vagyok.-

Bevallom őszintén, elkapott a harci láz, hogy igazán bulváros címmel vagy felütéssel kezdjem ezt a cikket. Valami olyasmivel, hogy A kompetenciamérés feladatainak összeállításához nem kell tanárnak lenni. Mert ez az igazság. De aztán elvetettem az ötletet, hiszen nem az a célom, hogy megkeverjem azt a bizonyost, hanem hogy megvilágítsam, mi is ez az egész ramazuri a 6., 8. és 10. évfolyamon ilyenkor, május végén.

Számos ok miatt merülhet fel az iskolaváltás: van, aki a felvételi után szembesül azzal, hogy nem a neki való iskolatípust választotta, van, aki költözik, van, aki (nem állami iskola esetében) a tandíjat nem tudja tovább fizetni, mások a szülők válása miatt kényszerülnek váltani. És vannak, akik olyan konfliktus miatt kell, hogy váltsanak, amit nem tudnak rendezni.

Az iskolai jegyekkel kapcsolatban a legtöbb szülőben vegyes érzések kergetik egymást. Azt ugyanis egyre több pszichológus állítja, hogy az iskolai jegyek a világon semmit nem jelentenek az életben való sikeresség szempontjából. Igen ám, de a középiskolai és a felsőoktatási felvételik szempontjából mégiscsak nyomnak valamennyit a latban. De akkor mégis hogyan érdemes viszonyulni a bizonyítványhoz?

Pár hete elém állt egy diplomás, 26 éves kollégám, és azt mondta: „Tudod, Krisztián, rettenetesen frusztráló, hogy fogalmam sincs, öt év múlva ér-e bármit a tudásom.” Az „én időmben” (jaj!) majdnem mindenki biztos lehetett abban, hogy ha elvégzett valamilyen iskolát, azzal a nyugdíjig biztosítva volt az élete. Kellett folyamatosan toldozni-foldozni a tudást, de a bizonyítvány jó alapot nyújtott. De ma már szülőként is azt látjuk, hogy nem biztos, hogy a gyerekeinknek lehet ennyire egyértelmű jövőképük. Mit tanítsunk hát nekik?

Népszerű cikkek

Kövess minket