A probléma csak az volt, hogy
Az alkotó, Raymond Briggs egyáltalán nem örült annak, hogy Bowie mutatta be a filmet.
Amikor először adták, valójában maga Raymond Briggs mutatta be A hóembert.
A bevezetőjében egy sussexi mezőn sétálva beszélt a történet inspirációjáról, amely a film indulásakor ügyesen átváltott az animációs háttérre.
Raymond Briggs elmondja, mennyi hó esett azon a télen, amelyen megírta A hóembert.
Íme az eredeti bevezetővel készült film.
Amikor néhány évvel később az amerikai hálózatok be akarták mutatni a filmet, Iain Harvey ügyvezető producer azt mondta, hogy szükségük van egy „nagy névre” a szponzorok bevonásához. Felmerült Laurence Olivier és Julie Andrews neve is, de az amerikaiak biztosra mentek, és egy rocksztárt kértek fel az intróra.
A zeneszerző, Howard Blake akkoriban együtt dolgozott David Bowie-val ( az erotikus vámpír thrillerben, az Éhezésben, amit ekkor, 1982-ben még nem mutattak be, csak a következő évben) és felvetette, hogy mi lenne, ha… és innen már történelem. Egyébként Bowie már eleve elismert Briggs-rajongó volt.
Az intro kapcsán teljesen máshonnan indultak el, mint Briggs, némi kis filmes beütéssel: David Bowie egy padlásfiókban „talált” egy olyan sálat, épp olyat, mint a filmben, ami arra utal, hogy David maga a főszereplő Fiú, aki már felnőtt.
Évekkel később derült ki, hogy a sálat a TVC, az animációt készítő produkciós cég könyvelési osztályán dolgozó egyik hölgy kötötte. David megtarthatta, fiának, Zowie-nak szánta.
Ez volt egyébként Bowie munkadíja is egyben, valószínűleg személyes okokból vállalta el a forgatást.
Szépen meg is csinálta a feladatot, amiről évekkel később Raymond Briggs így nyilatkozott:
„Bevezetőt készítettem a Hóember filmbe, és az amerikaiak azt akarták, hogy valaki nálam fontosabb csinálja meg, teljesen jogosan, és valahogy rávették David Bowie-t, hogy csinálja meg”
Rettenetesen félreértette az egészet. Reménytelenül. Nem számított, körülbelül hatszor csinálták újra a felvételt. De jó volt találkozni vele, csodálatos, csillogó rózsaszín cipőjében. Még soha nem láttam rózsaszín cipőt férfin.
Raymond Briggs
„És (Bowie) azt mondta: „Nagyon csodálom a munkádat”. És azt mondtam, motyogram: Istenem, bárcsak én is elmondhatnám ugyanezt”…
A film 20. évfordulója alkalmából a Channel 4 új intrót hozott létre Raymond Briggs, a Mikulás karakterével, emlékezve arra, hogyan ismerkedett meg a fiúval, Mel Smith komikussal pedig megismételte a Mikulás szerepét, egészen 2013-ig, Mle Smith haláláig használták ezt a bevezetőt.
És akkor jöjjön a Bowie
2016-ban, közvetlenül Bowie halála óta az első karácsony előtt, a filmrendező, David Jones fia, Duncan felfedte, hogy még mindig megvan a sál, amit Bowie a padláson „talált”.
@DavidBowieReal @guardian I still have it. 🙂 pic.twitter.com/rAhDYXUuLr
— Duncan Jones (@ManMadeMoon) December 23, 2016
Bowie 2016-os halála óta az ő verziójával adja le minden évben a csatorna A hóembert.
Bordás Andrea
Minimag főszerkesztő, tulajdonos