fbpx

Hol nem volt hidak | Budapest gyerekszemmel

hol.nem.volt.hidak.budapest.gyerekszemmel.minimag
A Minimag legújabb sorozatában Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója, gyakorlott idegenvezetőként különleges sétákat mutat nekünk, miközben Budapest titkait is felfedezhetjük, mindezt gyerekszemmel, szórakoztatva.

A korábbi részekben töviről hegyire megismerkedtünk a főváros hídjaival, és a sorozat végére maradt a csemege. Azokról a hidakról fogok mesélni, amiket nem egy bizottság nevezett el, hanem a pesti nép, amik nem az örökkévalóságnak épültek, mégis különleges helyet foglalnak el a fővárosiak szívében. Ők a főváros ideiglenes hídjai.

Miért kellettek az ideiglenes hidak?

A főváros történetében sok megrázó eseménnyel találkozhatunk, de talán a legrémesebb a dunai hidak felrobbantása volt. 96 évvel az első állandó pesti híd (ugye, emlékeztek melyik híd is ez?) átadása után Pest és Buda, a főváros két része újra összeköttetés nélkül maradt.

Maradt a régi, jólbevált módszer a csónak, a hajó és a komp, de ezek már nem voltak elegendőek a háborúból ébredező Budapestnek. Hidakra volt szükség.

A Ferenc József és a Horty Miklós híd (ki emlékszik a mai nevükre?) romjain szükséghidat nyitottak, de ezek szintre semmire nem voltak elegendőek. Először a Margit híd romjaitól északra nyílt meg egy ideiglenes átkelő, amit a pesti nép Mancinak nevezett el, hiszen ő volt Margit kistestvére. Igazából nem egy, hanem két híd volt, ami között ott volt a Margit-sziget.

A mai Radnóti Miklós utcától vezetett egy híd a szigetre, majd egy másik a szigetről a Lukács fürdő kertjéig. Csak gyalogosok kelhettek át rajta, egy számlálás szerint az átadás utáni évben naponta 13.000 ember haladt át rajta.

Manci híd (Forrás: www.ilyenisvoltbudapest.hu)
Manci híd (Forrás: www.ilyenisvoltbudapest.hu)

Mancival együtt sem volt elegendő átkelőhely, sőt nagy szükség volt egy olyanra, amin autók és buszok is átkelhetnek.

Pár hónappal később megépült a Böske híd. A névből már ki is találhattátok, hogy hol állt. Bizony az Erzsébet híd kistestvéreként, attól északra, a Petőfi és Döbrentei tér között.

Érdekesség, hogy a hivatalos neve Petőfi pontonhíd volt, de ezt csak azután kezdték el használni a fővárosiak, amikor átkerült a Boráros térre. Városi logika a javából.

Ez már pontonhíd volt, ami azt jelenti, hogy összesen 34, egymástól egyenlő távolságra lévő, lehorgonyzott hajón feküdt a hídtest.

Böske híd (Forrás: Fortepan/Iharos Sándor)
Böske híd (Forrás: Fortepan/Iharos Sándor)

 Ismét híd nélkül maradt a főváros

Már-már megszokott módon zajlott az élet a fővárosban, amikor is megérkezett a jeges ár, ami minden ideiglenes hidat elvitt.

A főváros egy hétig ismét híd nélkül maradt

Na nem azért csak egy hétig, mert ilyen gyorsan újjá tudták építeni őket, hanem azért, mert számítottak a jeges Duna rombolására és már korábban elkezdtek építeni egy új, állandó hidat a Kossuth tér és a Batthyány tér között.

Ember feletti munkával sikerült felgyorsítani az építkezést, így egy héttel a jeges ár után megnyílt a Kossuth híd, amit a népnyelv csak Élet hídjaként emlegetett. A hídon gyalogosok és autók is áthaladhattak, igaz ők csak 10 km/h sebességgel.

Kossuth híd (Forrás: Fortepan/Dr Horváth Miklós)
Kossuth híd (Forrás: Fortepan/Dr Horváth Miklós)

Az utolsó ideiglenes hidat 1952-ben, hét évvel a megnyitás után bontották el

A Kossuth hidat 1956-ban zárták le és 1960-ban bontották el.

Azóta változatlan a belvárosi dunai látképünk.

kossuth híd emléktábla
Emléktábla a Kossuth téren (Forrás: a szerző sajátja)

A következőkben elköszönünk a Dunától és az utóbbi időszakban összegyűjtött rövid, de annál érdekesebb történetekkel érkezem.

A SZERZŐ

Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója

Egy karácsonyra kapott Budapest útikönyvvel kezdődött el minden. Átnéztem és a nyári szünetet, mert a benne olvasott helyek felkeresésével töltöttem. Ebből következett egy idegenvezetői vizsga és egy turisztikai diploma. A diploma után a legjobb helyre kerültem, ahol megtanultam, hogy az idegenvezetés nem csupán évszámokról, építészetistílusokról szól, hanem legendákról és izgalmasabbnál izgalmasabb történetekről. A kislányaim születéséig dolgoztam idegenvezetőként és programszervezőként, majd a lányokkal töltöttem a mindennapjaimat.

Budapest ezután is az életem része maradt, csak most már a családomnak meséltem a város érdekességeiről. Idővel arra lettem figyelmes, hogy Lili, a nagyobbik lányom már külön kéri ezeket a városnézéseket és ez volt az a pont, amikor „megszületett” a szerelem vállalkozásom, a Lili’s Budapest, ahol gyermekes családoknak tartok budapesti városnéző sétákat. Fő célom, hogy a sétáim igazi családi programok legyenek, ahol nem csak a gyermekek fedezik fel játkos módon a főváros helyszíneit, de a szülők/nagyszülők is megismerhetnek kevésbé ismert történeteket, legendákat.

A sétákról itt olvashattok bővebben: https://lilisbudapest.hu/

A SZERZŐTŐL
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

További cikkei

varázskert

Népszerű cikkek

ideiglenes tetoválások MATRICÁS ÓRIÁS POSZTER, 49 MATRICÁVAL | AZ EMBERI TEST

Hírlevél feliratkozás

Kövess minket