fbpx

Te hallod, ahogy magaddal beszélsz?

önszeretet-onelfogadas-minimag

Vajon hányszor mondasz magadra csúnyákat 1 nap alatt? Kezdve a reggeli tükörbe nézésnél, befejezve az esti fogmosáskor..Mennyire vagy képes elfogadni és szeretni magad? Az alábbi cikkben Gyulai Krisztina  stresszmentor és selfness coach mutat pár gyakorlatot, ami elindít az önelfogadás és önszeretet irányába:

 Meddig állnál szóba azzal az ismerősöddel, barátoddal, rokonoddal, aki ilyeneket mond Neked?

Te idióta!

De béna vagy, már megint elrontottad!

Hogy nézel ki?

Dagadt vagy.

Hát még ezt sem bírod megcsinálni?

Te erre nem vagy képes.

Tiszta hülye vagy!

Valószínűleg a 2. ilyen mondat után elküldenéd melegebb éghajlatra. Ha fontos neked az illető, feltehetőleg leülnél vele és megkérnéd, hogy hagyja abba ezt a viselkedést. Jeleznéd felé, hogy ez neked fájdalmat okoz, rossz érzéseket kelt és rombolóan hat rád.

Ha jó fej és Te is számítasz neki – mondjuk, akkor eleve nem mondana ilyeneket -, akkor veszi a lapot és a kedvedért leáll ezekkel a negatív minősítésekkel.

Elképzelhető, hogy Te is mondtál már bántó dolgokat másnak. Tudjuk, hogy a hozzánk legközelebb állókat a legkönnyebb megbántani. De biztos vagyok benne, hogy ha jelezte feléd az illető, hogy megbántottad, akkor bocsánatot kértél tőle, kiengesztelted valahogy, és még Te érezted magad utána rosszul.

megbántani valakit

S akkor itt jön be a kérdés: Te magaddal szemben ugyanezt miért engeded meg? Miért beszélsz becsmérlően magadról, magadban, magaddal? Ha magadat megbántod, az nem fáj? Vagy észre sem veszed már? Nem adsz hangot a sérelmednek? Nem mondod azt, hogy: „Ezt most hagyd abba, különben öri-hari!”

Ja tényleg, azt nem lehet. Magaddal a nap 24 órájában együtt kell lenned. Te magad vagy az egyetlen, aki elől nem tudsz elmenekülni. A világ elől elvonulhatsz egy hátizsákkal egy barlangba. De Te akkor is ott leszel a gondolataiddal, érzéseiddel együtt.

Akkor mi a megoldás?

önszeretet

Ha neked ez így rendben van, akkor ne csinálj semmit.

De ha szerinted sem oké, hogy így beszélsz magaddal és bántod magad naponta akár többször is, akkor itt az ideje, hogy elkezdj ezen változtatni.

Első sorban magad miatt. Másodsorban az sem mindegy, milyen példát mutatsz pl. a gyerkőcnek.

Önkéntelenül ellesi és megtanulja, hogy normális, ha szapulja önmagát. Inkább mutasd és tanítsd meg neki, milyen az, amikor elfogadjuk és szeretjük magunkat.

Tudom, nekünk sem mutatták és tanították meg, hogy ez mi és hogy kell csinálni.

A jó hír, hogy az önszeretet és a szeretetre méltóság kezdetektől velünk van. Csak vissza kell találnunk hozzá.

Gondolj csak bele: egy cuki kisgyerek (aki Te is voltál egyszer) van és létezik. Meg se fordul a fejében, hogy ő szeretetre méltó-e vagy sem. Nem kritizálja, nem bántja magát, nem akar megfelelni. Ezt szerencsétlen esetben csak később tanulja meg a környezeti reakciókból. De alapból ez nem kérdés. Ehhez az ártatlan kisgyerekhez kell visszakapcsolódnunk.

Nagyon sokféle módszer és gyakorlat van erre. Ha komolyabb sérülés van az önszeretet hiányának hátterében, akkor ez mélyebb munkát igényel, ilyenkor érdemes pszichológus segítségét kérni.

Ha nincs mögötte trauma, „csak” arról van szó, hogy eljár a szád magad felé, akkor is hatással van rád, mert minden, amit gondolunk vagy kimondunk, visszahat az érzéseinkre és a testünkre. Hogy hogyan érezzük magunk akár testileg, akár érzelmileg, az pedig nagyban befolyásolja a viselkedésünket és a teljesítményünket.

Szóval, ha akármilyen okból elkezdenél kijönni az önostorozó üzemmódból, hoztam neked pár egyszerű gyakorlatot, ami elindít az önelfogadás és önszeretet irányába:

önelfogadás

Amikor reggel belenézel a tükörbe és látod magad úgy, ahogy vagy, nézd meg magad hosszabban és keress 1 olyan dolgot az arcodon, hajadon, testeden, amit szeretsz. Érintsd meg ezt a részed és mondd ki hangosan, hogy szeretem ezt és ezt a testrészem.

Csináld pár napig, amíg tényleg át nem érzed ezt a szereteted és el nem hiszed magadnak, amit mondasz. Aztán találj egy másik részt magadon és folytasd így tovább.

Ha már nem találsz több szerethető részt magadon, vagy eleve szuper haladó fokozatba kapcsolnál, nézz a tükörbe, nézz a szemedbe és mondd ki hangosan: Szeretlek!

Lehet, hogy ez elsőre nehéz, nem megy. Próbáld. Ha jönnek a könnycseppek vagy a libabőr, akkor érkezik meg Hozzád a mondatod.

Ülj le nyugiban a kedvenc kávéd/teád társaságában és írd össze 3 tulajdonságod, ami miatt azt gondolod, hogy szerethető és értékes. Ha nem megy (ilyen is van), akkor kérdezd meg a párod, gyermeked vagy a barátod, hogy ő mit szeret benned. Szívmelengető válaszok szoktak érkezni.

Bővítsd a listád minden nap +1 ilyen tulajdonságoddal, értékeddel.

Bónusz tippek:

  • Figyeld és kapd magad rajta, amikor legközelebb becsmérlő, lehúzó szavaid, gondolataid fogalmazódnak meg önmagad irányába. Ha már ott van, engedd el, fújd el egy levegővel vagy képzeld el, hogy egy nagy piros filccel áthúzod ezt a negatív mondatot és tegyél helyére rögtön egy pozitívat.
  • Szokott segíteni az a gondolat, hogy „Ilyet nem mondanék a szerettemnek, szegénynek, milyen rosszul esne. Akkor magamnak miért mondom?”
  • Kezdd a testeddel! Kezdj el először vele kedvesen bánni, törődni. Egyél táplálót és egészségesen finomat, mozgasd meg rendszeresen és pihentesd, amikor fáradt. Meghálálja, hidd el.
  • Fogadd el, ha hibázol vagy valami nem megy elsőre úgy, ahogy szeretnéd. Gondolj arra, ahogy a kisbabádat türelemmel és szeretettel segítetted abban, hogy megtanuljon járni. Elesett, felállt, ment tovább.
  • Figyeld az érzéseid. Amikor valami nem jó számodra, átlépi a határaidat, érezni fogod. Nőként erősségünk az intuíció. Hallgass rá, nem csap be. Ha határt szabsz annak, ami neked nem jó, az is az önszeretet egyik formája.

Önszeretet. Szeretet. Összefügg.

Úgyis jön a karácsony, a szeretet ünnepe. Kezdd önmagaddal kivételesen!

Kérdésed lenne a felsoroltak kapcsán? Írj info@egeszsegesharmonia.hu

A SZERZŐ

Gyulai Krisztina - stresszmentor és selfness coach

Gyulai Krisztina – stresszmentor és selfness coach

Ha a tudatosítást szeretnéd elsajátítani vagy a stresszkezelési eszköztárad bővíteni és egy általános átfogó képet kapni a stresszkezelésről, elegendő lehet számodra egy tréning. Ha mélyebbre mennél, személyre szabott megoldást keresel és szeretnéd, hogy valaki elkísérjen, amíg be nem építed a tanult technikáid a mindennapjaidba, szeretettel várlak egy mentoring folyamatban! Amennyiben a stressz komoly szorongást, depressziót vagy pániktüneteket okoz, mindenképp keress fel egy pszichoterapeutát!

Miért éppen selfness? Mert az minden, ami Te vagy, amikor testbe-lélekben-mentálisan jól vagy, tudatos vagy, jelen vagy.

Miért éppen stressz? Mert mindenkit érint, de csak kevesen tudják jól kezelni, pedig alap a jólléthez és egészséghez.

Miért éppen coach és mentor? Mert így tudok ott lenni Veled és megmutatni, hogy tudsz segíteni magadon. A kulcs Te vagy.

Itt tudhatsz meg többet rólam és a munkamódszeremről: https://egeszsegesharmonia.hu/

 

EZ IS ÉRDEKLEHET

További cikkei

Minimag hírlevél feliratkozás

Kövess minket