Amióta az eszemet tudom, és meg tudok különböztetni egy teafőzőt egy kávéfőzőtől, azóta ott állt a pulton egy Szarvasi. Volt, hogy kicsit égett a kávé illata, volt, hogy túltöltöttem a vizet, de az a kis piros kapcsoló minden reggel biztos pont volt. Ha tönkrement, nem márkát váltottunk – csakis új Szarvasit vettünk. Mert az ember nem cserél le egy családtagot, legfeljebb finoman tuningol rajta az évek során.
És most, amikor a félvilág goto kávéval rohan a kezében A-ból B-be, még vagyunk egy páran, akik abban hisznek, hogy a kávéhoz idő kell – meg egy társ, ami nemcsak kávét főz, hanem emlékeket is jelent. Ez a Szarvasi.
A következőkben Strasszer Krisztinával, a Szarvasi kávéfőzők ügyvezetőjével készült interjút olvashatjátok: múltról, jelenről, és a piros kapcsolós jövőről.
Hogy indult el a Szarvasi útja?
Maga a Szarvasi mint Vas és Fémipari Szövetkezet az 1950-as évek elején alakult és kis háztartási gépeket, valamint lámpákat gyártott. Az egyik ikonikus terméke már akkor is a Szarvasi kotyogós volt, amit a tűzhelyre vagy sparheltre lehetett felrakni. A ’70-es években született meg az az elektromos kávéfőző, ami mindenkinek azonnal az eszébe jut, ha a Szarvasiról esik szó. Az ikonikus modell a Szarvasi 612-es kocka alakú kávéfőző lett.
A rendszerváltás után eléggé hányattatott sorsa volt a márkának, hol jól ment, hol nem, majd privatizálták, többször is tulajdonosváltás történt. De hosszú évtizedeken át az ikonikus Szarvasi lámpa és kávéfőző minden háztartásban megtalálható volt.
A férjemmel 2019-ben kerültünk a Szarvasi kávéfőzővel és magával a márkával kapcsolatba, amikor a Vas és Fémipari Zrt. csődbe ment, és mi megpróbáltuk megmenteni a kávéfőző gyártást. A beszállítókkal összefogva gyakorlatilag újraépítettük a gyártást és a márkát. Szívügyünk volt, hiszen talán ez az utolsó magyar márka ami még a régi időkből való. Ha visszagondolunk elég sok háztartási termékünk volt a rendszerváltás előtt, ezeknek a márkáknak a termékei ellátták a teljes háztartást, de sajnos a hazai gyártás szinte teljesen eltűnt az évek alatt, egyedül a Szarvasi maradt fent a mai napig. Missziónk, hogy legalább ezt az egyet, a Szarvasit meg tudjuk menteni a jövő számára.
Én 2024 januárjától vettem át a cég irányítását. Végzettségem szerint közgazdász vagyok és 26 éven keresztül bankban dolgoztam, középvezetőként. Tavaly januárban azzal a céllal vettem át az cég vezetését, hogy fejlesszük a márka ázsióját, és egy Szarvasi nimbuszt szeretnék építeni. Szeretném, ha minden háztartásban lenne egy Szarvasi kávéfőző.
A szarvasi kávéfőző a legtöbb családban egy ikonikus termék. Nem csak a finom kávét idézi meg, hanem a vasárnapi családi ebédeket, a kis üvegpoharakat, és a nagyszüleink bársonyos hangját. Tapasztalod az emberek érzelmi kötődését a termékhez?
Abszolút! Nagyon sok rendezvényre, konferenciákra járok, és amikor elmondom, hogy mi gyártjuk a Szarvasi kávéfőzőket, és abban a pillanatban megváltozik az emberek arca. Legyen az 20 vagy 70 éves, azonnal nosztalgiázni kezdenek. Ahogy te is mondod, emlékeket idéz mindenkiben és arról mesélnek, hogy a nagymamájuk annak idején hogyan főzte a kávét az almáspite mellé. Teljesen felhőtlenné válik így a beszélgetés és az egymáshoz való hozzáállás is, hirtelen megszűnnek azok a falak, amik egy beszélgetés elején két idegen között húzódnak.
Ebből adódóan is kezdtem el én is azon gondolkodni, hogy ezt az életérzést mindenkinek az életébe be szeretném csempészni, vissza akarom hozni ezt a nosztalgikus harmóniát. Egyre gyorsabb tempót diktál a körülöttünk lévő rohanó világ ezért szeretném, hogy legalább egy kávészünet erejére menjünk vissza a múltunkba, mert a múltunk kötelez minket, hiszen a múltunkból táplálkozunk, legyen ez család vagy történelem. Mindig a múlt és a gyökerek határozzák meg és alakítják az ember életét.
Hogyan szeretnéd megvalósítani ezt?
Főleg marketing oldaláról szeretnénk erősíteni, az elmúlt év október végén kezdtünk ebbe bele egy nagyon kedves barátnőmmel Nagy Tímeával. Ketten csináljuk a social médiát, és egyre több helyre szeretnénk elvinni azokat a régi érzéseket, hagyományokat, hangokat, illatokat, amelyek a Szarvasival párosulnak.
Hogyan működik maga a kávéfőző?
Nem egy bonyolult dologról van szó, a kazán felfűti a vizet, és gőzzel lefőzi az őrölt kávét. Három és fél, négy báron működik maga a kávéfőző, ami csodákra képes, ugyanis még a kevésbé jó minőségű kávéból is egész jó kávét tud főzni. Az 1960-as években kimondottan az Omnia kávé lefőzésére volt specializálva.
Ez volt az akkor kapható legjobb kávé. Az elmúlt időszakban többen is tesztelték speciality kávékkal és a lefőtt kávé meglepően jó eredményeket mutatott.
Te milyen kávét fogyasztasz?
Abszolút szarvasi fan vagyok, de hozzá kell tennem, hogy rendkívül amatőr kávézónak tekintem magam. Terveztem, hogy elvégezem a barista tanfolyamot, de aztán rájöttem, hogy felesleges. Ugyanis a saját ízlésem szerint szeretném inni a kávét, az én kedvencem pedig az americano típusú kávé, tehát felengedem forró vízzel, amit lefőzök a Szarvasin.
Azért is csodás a Szarvasi, mert mindenki a saját ízlése szerint tudja lefőzni a kávéját, van aki több vizet és kevesebb kávét tesz bele és van, aki fordítva. Rengeteg kávé és kávéfőző van már a piacon, de egyiknek sem lesz soha olyan íze, mint egy Szarvasival lefőzött kávénak.
Nem mellesleg pedig ott az a retró érzés, és az az íz, amikor először találkozott az ember a kávéval. Gyerekkoromban a szüleimnél és a nagyszüleimnél is Szarvasi kávé volt, és nekem az első kávé élményem is ehhez köthető. Minden kávét ahhoz az ízhez mérek, és a mai napig senki nem tud olyan finom kávét főzni, mint amit apu csinál a Szarvasival.
Ha szeretnél még mélyebbre merülni a kávé világába, íme néhány cikk a Minimagról, amit ajánlunk hozzá:
👉 Kávés szakszavak – ne csak mondd, értsd is!
👉 Az otthoni kávézás művészete – Hogyan varázsolj kávézót a konyhádba?
👉 Kávéfajták dekódolása – Milyen kávét igyál, ha már unod a lattét?
A kávéfőző megjelenésén szeretnél változtatni?
Fontos a hagyományos megjelenés, amellyel a vevőink azonosítanak Bennünket. A Szarvasi Szarvason készül, a gyártást ott folytattuk mi is. A formavilág megújítása hosszú feladat.
Az elkövetkezendő időszakban szeretnénk összekapcsolódni egy egyetemmel, akinek van ipari formatervező részlege, hogy picit dizájnosabbá tegyük a megszokott kávéfőző külsejét, és esetleg adjunk egy új ruhát a Szarvasinak.
A piros buszkapcsolóként emlegetett gombot viszont biztos, hogy nem fogjuk megváltoztatni, mert ez a kis billenő kapcsoló hozzátartozik magához a Szarvasihoz.
Milyen terveitek vannak a következő évekre, évtizedekre?
Szeretnénk megcélozni a 20-as és 30-as korosztályt, mert ugye a 40-től a 70-es korosztályig senkinek sem kell elmagyarázni, hogy mi is az a Szarvasi kávéfőző.
Az, hogy a retro és a hipszter stílus újra divatba jött úgy gondolom, hogy hatalmas hátszél lesz ebben a folyamatban. Terveink között van, hogy behozunk új színeket, és még hatékonyabbá szeretnénk tenni a termelést is.
Jelenleg az üzemben 28-an vagyunk, ebből 22-en a kávéfőzők összeszerelésével, megmunkálásával foglalkoznak, a többiek pedig az adminisztratív, menedzsment csapatot erősítik. Nagyon büszke vagyok a csapatomra, mert ma 27 családot tart el a cégünk.
Hosszútávú terveink között szerepel egy kávépörkölővel való kooperáció, hogy a Szarvasi kávégéphez legyen egy Szarvasi kávé is. Terveim szerint 2025 második felében ez meg fog valósulni.
Ezzel együtt kávézási kellékeket is szeretnénk a vásárlóinknak kínálni, az említett ikonikus üvegpohár például elengedhetetlen hozzátartozója az eredeti Szarvasi kávé élménynek és kéz a kézben jár a Szarvasi kávé imidzsével. Hiszen annak idején és sokan még ma is ebből az üvegpohárból isszuk a presszókávét.
Elkészült már a kávéfőzőink karbantartására szolgáló öko vízkőoldó, amely megtalálható kereskedelmi partnereinknél, speciálisan a szarvasihoz fejlesztve. Készülünk egy meglepetéssel is, amely során régi hagyományos partnerünkkel folytatott kooperációt frissítünk fel.
Sokan nem tudják, de a presszókávé egy sajátos magyar szó is. A Szarvasi három és fél, négy báron főzi le a kávét a kilenc bár helyett, ezt szoktuk mi presszókávénak hívni, hiszen egy jóval erősebb kávét kapunk, viszont alacsony a csersav tartalma.
A legnagyobb célunk pedig természetesen az, hogy minden magyar háztartásban legyen egy szarvasi kávéfőző. Tavaly 75 ezer darab kávéfőzőt gyártottunk, és 72 ezret el is adtunk belőle. Ezért úgy gondolom, hogy nem lehetetlen amit megálmodtunk.
Külföld felé szeretnétek elindulni?
Ebben az évben az lenne a legnagyobb kiteljesedés, ha az export is beindulna. Az elmúlt években az export a magyarlakta területekre korlátozódott, elsősorban Székelyföldre.
A piacépítés keretében a közelmúltban kötöttünk szerződést termékeink Balkánon történő képviseletére, ahol a kávézésnak hasonló tradíciója van, mint Nálunk.
A szarvasi kávéfőző fenntartható, zöld szemlélete miben valósul meg?
Magyarországon, magyar emberek és magyar beszállítók által gyártott termékről beszélünk, nem utazik tengerjáró hajón hónapokig, hatalmas mennyiségű üzemanyagot elpöfögtetve a Távol-Keletről. Ezért az ökológiai lábnyoma nagyon minimális.
Viccesen azt szoktuk mondani: “Nem foglalkoztatunk avulási mérnököt.” Ezek a termékek évtizedekig működnek, van olyan kávéfőző, ami 20-25 éve rendszeres használat és természetesen megfelelő karbantartás mellett tökéletesen működik, és maximum csak a ruhája kopott meg.
Megesik, hogy cserére szorulnak benne a kopóalkatrészek, vagy az ikonikus üvegedény eltörik, de ezeket a webshopunkból vagy kereskedelmi partnereinknél könnyedén lehet pótolni
A Szarvasi a mindennapok kávéfőzője, és ha tényleg jó kávét szeretnénk inni, akkor ez a kevésbé jó minőségű kávéból is remek kávét készít.
Fotók: Szarvasi