Miért fontos időben felismerni a tanulási zavart?
A „tanulási zavar” sok szülő számára riasztó kifejezés. Sokan úgy érzik, ha kimondják, akkor ezzel valami „végleges bélyeget” raknak a gyermekükre. Pedig az igazság az, hogy minél korábban felismerjük a jeleket, annál több lehetőségünk van segíteni.A tanulási zavar nem múlik el magától, gyermekünk nem fogja kinőni a problémát – de megtanulhatja kezelni, ha mellette állunk.
15 villámgyors vacsora – 30 perc alatt
Iratkozz fel, és azonnal küldjük a receptválogatást, amit a legválogatósabb gyerekek is szeretnek.
Plusz: hetente friss, minimagos sztorik, mi kellhet ennél több?!
Szalai-Lászlók Kitti
gyógypedagógus vagyok, több mint 10 éve dolgozom figyelemzavarral, diszlexiával és tanulási nehézségekkel küzdő gyerekekkel. A Játszva olvass! játékokat azért hoztam létre, hogy a gyerekek játékosan fejleszthessék képességeiket, és sikerélményt találjanak a tanulásban. Ha kérdésed van, keress bátran az info@jatszvaolvass.hu címen!
Mit értünk tanulási zavar alatt?
Olyan tartós teljesítménybeli eltérést, ami nem magyarázható kizárólag intelligenciaszinttel, otthoni háttérrel vagy motivációval. Gyakori formái:
- diszlexia (olvasási nehézség)
- diszgráfia (írási nehézség),
- diszkalkulia (számolási nehézség)
A jelek sokszor nem látványosak, hanem apró, ismétlődő mintázatok. Szülőként te látod először ezeket – a visszajelzésed lehet a kulcs a megfelelő segítséghez.
A diszlexiáról szerzőnk oldalán bővebben is olvashatsz: Diszlexia jelentése.
1. jel: Lassú beszédfejlődés és szókincshiány
A tanulási nehézségek egyik legkorábbi jele már az iskoláskor előtt megjelenhet – a beszédfejlődés ütemében.
Mit figyelj meg szülőként?
- Későn kezd el beszélni (2–3 éves korban még alig mond szavakat)
- Kevés szót használ, szókincse nem fejlődik a kortársaihoz hasonlóan
- Nem érti meg az egyszerű utasításokat
- Összekeveri a hangokat, szótagokat
- Nehezen mond el történeteket vagy mond vissza egyszerű verseket, mondókákat
Miért jelent ez problémát?
Ha a gyermek szókincse szűk vagy a beszélt nyelv nehézkesen működik, az megnehezíti a feladatok értelmezését és a szóbeli válaszadást.
Mit tehetsz?
- Beszélgess vele sokat – kérdezd meg, hogyan telt a napja
- Olvassatok együtt rendszeresen – akkor is, ha ő még nem tud olvasni
- Kérj logopédiai vizsgálatot, ha a beszédfejlődés lemaradása tartós
2. jel: Gyenge emlékezet és a tanultak rögzülésének nehézsége
Egy másik nagyon gyakori, de gyakran alábecsült figyelmeztető jel a gyenge rövid távú emlékezet és a megtanult ismeretek rögzülésének nehézsége. Ha egy gyermek sokszor nem emlékszik arra, amit már többször átvettetek, az nem feltétlenül „figyelmetlenség” – lehet, hogy valós emlékezeti feldolgozási probléma áll a háttérben.
Hogyan ismerheted fel?
- Nem emlékszik az új szavakra vagy tanult fogalmakra
- Egy-két nap múlva újra meg kell tanítani ugyanazt
- Összekeveri a korábban rögzült ismereteket
- Nehezen tanul meg verset, dalt
- Nem tudja visszamondani a hallott szöveget
Miért gond ez?
Az iskolai tanulás ismétlésre és építkezésre épül. Ha a gyermek az alapokat nem tudja megőrizni, minden új tananyag „új kezdetként” hat – ez frusztrációt és kudarcélményt okoz.
Hogyan segíthetsz?
- Használjatok vizuális eszközöket – szókártyák, rajzok, gondolattérképek
- Osszátok fel az anyagot kisebb egységekre
- Kapcsoljátok az új anyagot személyes élményekhez – ez erősíti a memóriát
- Egy másik nagyon gyakori, de gyakran alábecsült figyelmeztető jel a gyenge rövid távú emlékezet és a megtanult ismeretek rögzülésének nehézsége.
- Alkalmazzatok mozgással kombinált tanulást – pl. ugrálva tanulni szavakat, kézmozdulatokkal rögzíteni szabályokat
3. jel: Problémák az olvasás és írás elsajátításában
Ha egy gyermek lassan, akadozva tanul meg olvasni, gyakran kihagy vagy felcserél betűket, esetleg nem tudja rögzíteni a helyesírási szabályokat, az tanulási zavarra utalhat – különösen diszlexia vagy diszgráfia esetén.
Mire figyelj szülőként?
- Az olvasás túl lassú, szótagoló vagy hibákkal teli
- Gyakran kihagy szavakat vagy sorokat
- Nem érti, amit elolvas – elveszíti a szöveg jelentését
- Írás közben betűket kever (pl. b-d, p-q)
- A helyesírása szabálytalan, következetlen
- Nehezen emlékszik arra, hogy hogyan írunk le egy szót
Ezek a jelek harmadik-negyedik osztályban is megjelenhetnek, amikor már hosszabb szövegekkel kell dolgozni.
Miért problémás ez?
Ha egy gyermek nem tud hatékonyan olvasni, nem tudja feldolgozni az iskolai információk jelentős részét sem. A lassú, nehézkes olvasás akadályozza a tananyag elsajátítását, miközben a gyermek könnyen elhiszi, hogy „ő nem elég jó”.
Hogyan segíthetsz?
- Ne siettesd – a tempónál fontosabb a megértés
- Olvassatok közösen – felváltva, mondatról mondatra
- Írás közben diktálj lassan, tagolva, és kérd meg, hogy ismételje el.
- Fordulj gyógypedagógushoz – egy diszlexia/diszgráfia szűrés nagy segítség lehet
4. jel: Nehézségek a számfogalom és alapműveletek terén
Ha egy gyermek nem érti a számfogalmakat, összekeveri a műveleteket vagy nem tudja alkalmazni az alapvető matematikai szabályokat, érdemes a diszkalkulia lehetőségére gondolni.
Mire figyelj szülőként?
- Nehezen számol fejben, még egyszerűbb műveleteknél is
- Összekeveri a jeleket: +, –, ×, ÷
- Nem tudja megjegyezni a szorzótáblát
- Bizonytalan a bal-jobb irány, az óra leolvasása gondot okoz
- Nehezen becsüli meg a mennyiségeket
Miért fontos ezt felismerni?
A matematika alapozó tantárgy, és a nehézségek átterjedhetnek más tantárgyakra is. Az állandó sikertelenség hatására a gyermek elkerülő stratégiákat alakíthat ki– például rendszeresen otthon felejti a matek füzetet, vagy gyakran „fáj a hasa” matekórán.
Hogyan segíthetsz otthon?
- Tanuljatok játékosan – társasjátékok, kártyák segítségével
- Kapcsoljátok a számokat valós helyzetekhez – pl. bevásárlás közben: Tegnap 2 almát ettél, ma 3-at – mennyi volt összesen?”
- Használjatok konkrét tárgyakat a számolás gyakorlásához – gombok, kockák, pénzérmék
- Ne a memorizálást erőltessétek, hanem a megértést!
- Kérjetek szakértői véleményt, ha a nehézségek tartósan fennállnak
Összegzés
A tanulási zavar hosszú távon ronthatja a gyermek önértékelését és iskolai teljesítményét. A szülői megfigelelés kulcsfontosságú: a jelek korai felismerésével elkerülhetők a kudarcélmények, és időben megkezdhető a célzott fejlesztés. Ha több tünet is jellemző gyermekedre, érdemes szakemberhez fordulni – a megfelelő támogatással a tanulás újra sikerélménnyé válhat.