Tanulási zavar: 4 figyelmeztető jel, amit szülőként ismerned kell

Minimag – Magazin szülőknek, akik nem adják fel önmagukat

tanulási zavar

Miért fontos időben felismerni a tanulási zavart?

A „tanulási zavar” sok szülő számára riasztó kifejezés. Sokan úgy érzik, ha kimondják, akkor ezzel valami „végleges bélyeget” raknak a gyermekükre. Pedig az igazság az, hogy minél korábban felismerjük a jeleket, annál több lehetőségünk van segíteni.

A tanulási zavar nem múlik el magától, gyermekünk nem fogja kinőni a problémát – de megtanulhatja kezelni, ha mellette állunk.

15 villámgyors vacsora – 30 perc alatt

Iratkozz fel, és azonnal küldjük a receptválogatást, amit a legválogatósabb gyerekek is szeretnek.
Plusz: hetente friss, minimagos sztorik, mi kellhet ennél több?!

Picture of Szalai-Lászlók Kitti

Szalai-Lászlók Kitti

gyógypedagógus vagyok, több mint 10 éve dolgozom figyelemzavarral, diszlexiával és tanulási nehézségekkel küzdő gyerekekkel. A Játszva olvass! játékokat azért hoztam létre, hogy a gyerekek játékosan fejleszthessék képességeiket, és sikerélményt találjanak a tanulásban. Ha kérdésed van, keress bátran az info@jatszvaolvass.hu címen!

Mit értünk tanulási zavar alatt?

Olyan tartós teljesítménybeli eltérést, ami nem magyarázható kizárólag intelligenciaszinttel, otthoni háttérrel vagy motivációval. Gyakori formái:

  • diszlexia (olvasási nehézség)
  • diszgráfia (írási nehézség),
  • diszkalkulia (számolási nehézség)

A jelek sokszor nem látványosak, hanem apró, ismétlődő mintázatok. Szülőként te látod először ezeket – a visszajelzésed lehet a kulcs a megfelelő segítséghez.

A diszlexiáról szerzőnk oldalán bővebben is olvashatsz: Diszlexia jelentése.

1. jel: Lassú beszédfejlődés és szókincshiány

tanulási zavar

A tanulási nehézségek egyik legkorábbi jele már az iskoláskor előtt megjelenhet – a beszédfejlődés ütemében.

Mit figyelj meg szülőként?

  • Későn kezd el beszélni (2–3 éves korban még alig mond szavakat)
  • Kevés szót használ, szókincse nem fejlődik a kortársaihoz hasonlóan
  • Nem érti meg az egyszerű utasításokat
  • Összekeveri a hangokat, szótagokat
  • Nehezen mond el történeteket vagy mond vissza egyszerű verseket, mondókákat

Miért jelent ez problémát?

Ha a gyermek szókincse szűk vagy a beszélt nyelv nehézkesen működik, az megnehezíti a feladatok értelmezését és a szóbeli válaszadást.

Mit tehetsz?

  1. Beszélgess vele sokat – kérdezd meg, hogyan telt a napja
  2. Olvassatok együtt rendszeresen – akkor is, ha ő még nem tud olvasni
  3. Kérj logopédiai vizsgálatot, ha a beszédfejlődés lemaradása tartós

2. jel: Gyenge emlékezet és a tanultak rögzülésének nehézsége

tanulási zavar

Egy másik nagyon gyakori, de gyakran alábecsült figyelmeztető jel a gyenge rövid távú emlékezet és a megtanult ismeretek rögzülésének nehézsége. Ha egy gyermek sokszor nem emlékszik arra, amit már többször átvettetek, az nem feltétlenül „figyelmetlenség” – lehet, hogy valós emlékezeti feldolgozási probléma áll a háttérben.

Hogyan ismerheted fel?

  • Nem emlékszik az új szavakra vagy tanult fogalmakra
  • Egy-két nap múlva újra meg kell tanítani ugyanazt
  • Összekeveri a korábban rögzült ismereteket
  • Nehezen tanul meg verset, dalt
  • Nem tudja visszamondani a hallott szöveget

Miért gond ez?

Az iskolai tanulás ismétlésre és építkezésre épül. Ha a gyermek az alapokat nem tudja megőrizni, minden új tananyag „új kezdetként” hat – ez frusztrációt és kudarcélményt okoz.

Hogyan segíthetsz?

  1. Használjatok vizuális eszközöket – szókártyák, rajzok, gondolattérképek
  2. Osszátok fel az anyagot kisebb egységekre
  3. Kapcsoljátok az új anyagot személyes élményekhez – ez erősíti a memóriát
  4. Egy másik nagyon gyakori, de gyakran alábecsült figyelmeztető jel a gyenge rövid távú emlékezet és a megtanult ismeretek rögzülésének nehézsége.
  5. Alkalmazzatok mozgással kombinált tanulást – pl. ugrálva tanulni szavakat, kézmozdulatokkal rögzíteni szabályokat

3. jel: Problémák az olvasás és írás elsajátításában

tanulási zavar

Ha egy gyermek lassan, akadozva tanul meg olvasni, gyakran kihagy vagy felcserél betűket, esetleg nem tudja rögzíteni a helyesírási szabályokat, az tanulási zavarra utalhat – különösen diszlexia vagy diszgráfia esetén.

Mire figyelj szülőként?

  • Az olvasás túl lassú, szótagoló vagy hibákkal teli
  • Gyakran kihagy szavakat vagy sorokat
  • Nem érti, amit elolvas – elveszíti a szöveg jelentését
  • Írás közben betűket kever (pl. b-d, p-q)
  • A helyesírása szabálytalan, következetlen
  • Nehezen emlékszik arra, hogy hogyan írunk le egy szót

Ezek a jelek harmadik-negyedik osztályban is megjelenhetnek, amikor már hosszabb szövegekkel kell dolgozni.

Miért problémás ez?

Ha egy gyermek nem tud hatékonyan olvasni, nem tudja feldolgozni az iskolai információk jelentős részét sem. A lassú, nehézkes olvasás akadályozza a tananyag elsajátítását, miközben a gyermek könnyen elhiszi, hogy „ő nem elég jó”.

Hogyan segíthetsz?

  1. Ne siettesd – a tempónál fontosabb a megértés
  2. Olvassatok közösen – felváltva, mondatról mondatra
  3. Írás közben diktálj lassan, tagolva, és kérd meg, hogy ismételje el.
  4. Fordulj gyógypedagógushoz – egy diszlexia/diszgráfia szűrés nagy segítség lehet

4. jel: Nehézségek a számfogalom és alapműveletek terén

tanulási zavar

Ha egy gyermek nem érti a számfogalmakat, összekeveri a műveleteket vagy nem tudja alkalmazni az alapvető matematikai szabályokat, érdemes a diszkalkulia lehetőségére gondolni.

Mire figyelj szülőként?

  • Nehezen számol fejben, még egyszerűbb műveleteknél is
  • Összekeveri a jeleket: +, –, ×, ÷
  • Nem tudja megjegyezni a szorzótáblát
  • Bizonytalan a bal-jobb irány, az óra leolvasása gondot okoz
  • Nehezen becsüli meg a mennyiségeket

Miért fontos ezt felismerni?

A matematika alapozó tantárgy, és a nehézségek átterjedhetnek más tantárgyakra is. Az állandó sikertelenség hatására a gyermek elkerülő stratégiákat alakíthat ki– például rendszeresen otthon felejti a matek füzetet, vagy gyakran „fáj a hasa” matekórán.

Hogyan segíthetsz otthon?

  1. Tanuljatok játékosan – társasjátékok, kártyák segítségével
  2. Kapcsoljátok a számokat valós helyzetekhez – pl. bevásárlás közben: Tegnap 2 almát ettél, ma 3-at – mennyi volt összesen?”
  3. Használjatok konkrét tárgyakat a számolás gyakorlásához – gombok, kockák, pénzérmék
  4. Ne a memorizálást erőltessétek, hanem a megértést!
  5. Kérjetek szakértői véleményt, ha a nehézségek tartósan fennállnak

Összegzés

A tanulási zavar hosszú távon ronthatja a gyermek önértékelését és iskolai teljesítményét. A szülői megfigelelés kulcsfontosságú: a jelek korai felismerésével elkerülhetők a kudarcélmények, és időben megkezdhető a célzott fejlesztés. Ha több tünet is jellemző gyermekedre, érdemes szakemberhez fordulni – a megfelelő támogatással a tanulás újra sikerélménnyé válhat.

Gyakran Ismételt Kérdések a Tanulási Zavarról

Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

Ha a jelzett tünetek közül több is fennáll legalább 6 hónapja, és láthatóan akadályozzák a gyermek előrehaladását az iskolában, érdemes gyógypedagógushoz vagy fejlesztőpedagógushoz fordulni. Minél korábban kezdődik a fejlesztés, annál jobb eredményeket lehet elérni.

A tanulási zavar azt jelenti, hogy a gyermekem kevésbé intelligens?

Egyáltalán nem! A tanulási zavar független az intelligenciától. Sok diszlexiás vagy diszkalkuliás gyerek átlagos vagy átlag feletti intelligenciával rendelkezik – egyszerűen az agyuk másképp dolgozza fel bizonyos információkat.

Kinövi a gyerekem a tanulási zavart?

A tanulási zavar nem múlik el magától, de megfelelő támogatással és fejlesztéssel a gyermek megtanulhatja kezelni a nehézségeit. Sok sikeres felnőtt él diszlexiával vagy diszkalkuliával – a kulcs a korai felismerés és a célzott segítség.

Kihez forduljak, ha gyanítom a tanulási zavart?

Beszédfejlődési probléma esetén logopédushoz, olvasási-írási nehézségeknél gyógypedagógushoz (diszlexia/diszgráfia szűrés), számolási problémáknál pedig szintén szakemberhez érdemes fordulni szakértői véleményért. Ők tudják felmérni a pontos nehézségeket és javaslatot tenni a fejlesztésre.

Hogyan beszéljek a gyerekemmel a tanulási zavarról?

Őszintén, de pozitívan. Hangsúlyozd, hogy ez nem az ő hibája, és sok ember él ezzel. Mutass példákat sikeres emberekre, akik hasonló nehézségekkel küzdöttek. A lényeg, hogy a gyermek ne érezze magát „hibásnak”, hanem értse: csak máshogy tanul.

Kaphat a gyermekem külön támogatást az iskolában?

Igen! Szakértői véleménnyel a gyermek jogosult lehet fejlesztő foglalkozásokra, hosszabb feleletadási időre, vagy akár írásbeli helyett szóbeli számonkérésre. Érdemes ezt egyeztetni az iskola gyógypedagógusával vagy az osztályfőnökkel.

Ez is érdekelhet ebből a kategóriából

Ne maradj le rólunk

További cikkei

Nézz körül a webshopunkban

Kövess minket

Heti 1 perc Minimag

minimag hirlevél

15 villámgyors vacsora – 30 perc alatt

Iratkozz fel, és azonnal küldjük (oké, van benne egy feliratkozás megerősíttés)  a receptválogatást, amit a legválogatósabb gyerekek is szeretnek.