Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Ha csak beszélgetünk a művészetről, az vajon elég? | Minimag könyvajánló

A képek története - A barlangtól a monitorig
KARÁCSONYI MINIMAG BANNER
Minden művészet szerető embernek van otthon olyan könyve, ami egyszer, valamikor elcsábította, külsejével, mondanivalójával, vagy bármi mással. A Scolar Kiadónál megjelent A képek története – A barlangtól a monitorig az a könyv, amiben minden meg van a csábításhoz, ha egy kicsit is vonzódsz a művészetekhez.  
David Hockney's 1972 painting Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)
David Hockney's 1972 painting Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), forrás: wikipedia

David Hockney-t, akit az 1960-as és 70-es évek napsütötte kaliforniai bungalóiról és medence melletti férfi aktjairól készített hűvös, kristálytiszta festményei miatt kedveltek, gyakran nevezik Nagy-Britannia legnagyobb élő művészének, sőt a világ legnépszerűbb élő festőjének. Szerző és beszélgetőtársa a könyvben a művészetkritikus Martin Gayford.

A kettejük között kialakult nagyon érdekes, intenzív különleges művészettörténeti párbeszédet követhetjük nyomon, a barlangrajzoktól kezdve a digitális képfeldolgozásig. A sok száz képpel és fényképpel gyönyörűen illusztrált, két művészetben perfekt ember közötti élénk eszmecsere tanulságos és szórakoztató is.

Tulajdonképpen egy könyvet tartunk a kezünkben, ami nem a művészetről szól, hanem a képekről.

The Art of Painting or The Allegory of Painting (c. 1666–1668),
The Art of Painting or The Allegory of Painting (c. 1666–1668), Forrás: wikipedia

David Hockney-t és ezáltal a könyv nagy részét a tükrök és a tárgyak kivetítése foglalkoztatja, és az a mód, ahogyan a camera obscura befolyásolta a képek előállítását jóval a fotózás előtt.

A fény folytonossága, Hockney legkedveltebb témája, már többször is foglalkozott a témával.

Például vegyük azt az elmélet, hogy a reneszánsz művészet néző által oly jól érzékelhető valósághűségének, igen sok köze lehetett Hockney szerint a primitív optikai gépezeteknek. Mondom tovább, figyelj:

Johannes Vermeer szempontjából szerencsésen alakult, hogy a XVII. századi csillagászat határait feszegető, mesésen jó minőségű lencséket szó szerint 1-2 utcányira gyártották delfti otthonától.

A flamand mester az ilyen érintetlen lencsék segítségével, képes volt a színhasonlóságot és az építészeti perspektívát rendkívüli pontossággal ábrázolni, mintha egy modern színes fényképet néznénk.

Add meg itt a címsor szövegét

The girls of Avignon Pablo Picasso, forrás: wikiart

A képek gazdag választékát – egy Disney-rajzfilm állóképét Hiroshige japán fatömbnyomatával, egy Eisenstein-film jelenetét Velázquez-festménnyel összevetve – egymás mellé állítva a szerzők átlépik a csúcskultúra és a népszerű szórakoztatás közti határokat, és váratlan kapcsolatokat teremtenek idő és média között.

A képek története - A barlangtól a monitorig

A képek története könyv arra biztat minket, hogy gondolkozzunk a művekről, alkossunk önálló véleményt, és szemléljük kritikusan a világot. 

Egy szubjektív utazás két nagyszerű lángelme kíséretében.

„A művészet még nem ért véget, és a képek története sem….Minden megy tovább.”

Ha gyerek is van a családban, akkor az író páros gyereknek szóló könyvét is nagy szeretettel ajánljuk:

Kedvenc könyveink a művészetekről gyerekeknek

További cikkei