Greenwashing: Így vernek át a cégek a környezetbarát ígéretekkel!

Minimag – Magazin szülőknek, akik nem adják fel önmagukat

greenwashing
Tudod, mi az a greenwashing? Nem? Pedig biztosan találkoztál már vele. Ott van mindenhol: a „fenntartható” ruházati kollekciókban, az „öko” címkés palackos vizekben, a „100% természetes” kozmetikumokban. A greenwashing (zöldre mosás) az egyik legnagyobb marketingtrükk, amit a cégek előszeretettel alkalmaznak, hogy zöldebbnek tűnjenek, mint amilyenek valójában.

És miért csinálják? Mert mi, fogyasztók, egyre tudatosabbak vagyunk. Törődünk a bolygónkkal, és szeretnénk olyan termékeket vásárolni, amelyek kevésbé terhelik a környezetet. A vállalatok ezt pontosan tudják, és sokan közülük nem fenntarthatóbbá válnak, hanem csak annak próbálnak látszani.

15 villámgyors vacsora – 30 perc alatt

Iratkozz fel, és azonnal küldjük a receptválogatást, amit a legválogatósabb gyerekek is szeretnek.
Plusz: hetente friss, minimagos sztorik, mi kellhet ennél több?!

Greenwashing: Mit jelent és miért probléma?

Greenwashing: Mit jelent és miért probléma?

A greenwashing nem más, mint környezetvédelmi szemfényvesztés. Egy vállalat úgy próbál fenntarthatónak, környezetbarátnak, „zöldnek” látszani, hogy valójában semmi érdemi lépést nem tesz a bolygó érdekében. Ehelyett trükkös marketinggel igyekszik meggyőzni minket, hogy jó döntést hozunk, ha tőlük vásárolunk.

Ezt különböző módon csinálják:

Homályos, ellenőrizhetetlen állítások („természetes alapanyagokból készült” – de pontosan milyen alapanyagokból?)
Jól hangzó, de semmitmondó címkék („fenntartható forrásból származik” – és ezt ki ellenőrizte?)
Zöld csomagolás, környezettudatos dizájn (mert ha a flakon zöld, biztosan környezetbarát, igaz?)
Hangzatos, de nem bizonyított karbonsemlegességi állítások („nettó nulla kibocsátás” – de hogyan?)

Greenwashing példák: Így próbálnak megtéveszteni a cégek

Példák a mindennapi greenwashingra

A „biológiailag lebomló” palackok esete

Biztosan láttál már műanyag palackot, amin ott virított: „100% lebomló” vagy „biodegradálható”. A valóság? A legtöbb ilyen palack csak ipari körülmények között bomlik le, és ha a szeméttelepre kerül, ugyanúgy ott marad évtizedekig.

Fast fashion márkák „zöld” kollekciói

A nagy divatmárkák előszeretettel rukkolnak elő „Conscious”, „Eco”, „Sustainable” vagy hasonló elnevezésű ruhákkal, miközben az alapműködésük mit sem változott. A gyártás ugyanolyan kizsákmányoló, a ruhák ugyanolyan műszálas anyagokból készülnek, és pár viselés után a kukában végzik.

@jansen_garside #greenscreen Don’t fall for this common greenwashing technique by fashion brands! #fashionforyou #fashiontok #fyp #fashionlover #greenwashing ♬ original sound – Jansen Garside

A „természetes” kozmetikumok csapdája

Az „organikus”, „természetes” vagy „növényi alapú” kifejezések gyakran semmit sem jelentenek – hacsak nem kíséri őket egy hiteles tanúsítvány. Egy termék lehet 99%-ban vegyi anyag, és attól még ráírhatják, hogy tartalmaz némi aloe verát.

A „karbonsemleges” repülőutak és cégek

Egyes vállalatok karbonsemlegesnek hirdetik magukat, mert fákat ültetnek vagy kibocsátási krediteket vásárolnak. De ettől még ugyanúgy szennyezik a környezetet, és az ültetett fák nem feltétlenül pótolják a környezeti károkat.

Hogyan kerüld el a greenwashing csapdáját?

Példák a mindennapi greenwashingra

Nem kell bedőlni a hangzatos marketingnek! Ha valóban fenntartható döntéseket akarsz hozni, nézz a szép csomagolás és az üres szlogenek mögé.

Tegyél fel kérdéseket! Ha egy cég azt állítja, hogy karbonsemleges, kérdezd meg: Hogyan?
Keresd a hiteles tanúsítványokat! Például az EU Ecolabel, Fair Trade, FSC, vagy B Corp valódi környezeti szempontokat figyelembe vevő címkék.
Ne hagyd magad megvezetni a csomagolással! Attól, hogy egy termék zöld színű, még nem lesz fenntarthatóbb.
Támogasd a valódi fenntarthatóságot! Keress olyan márkákat, amelyek valóban átlátható működésűek és felelősen termelnek.

A greenwashing nem a te hibád – de ne hagyd magad becsapni!

A cégek arra játszanak, hogy túl elfoglaltak vagyunk ahhoz, hogy utánanézzünk az igazságnak. De ha tudatosabbak vagyunk, egyre kevesebb teret kapnak a félrevezető marketingtrükkök.

Szóval ne elégedj meg a „zöldre festett” reklámokkal – legyél kritikus, és válassz tényleg fenntartható megoldásokat

Te találkoztál már nyilvánvaló greenwashinggal? Írd meg kommentben, hogy milyen megtévesztő reklámokba futottál bele!

Ez is érdekelhet

Ez is érdekelhet ebből a kategóriából

Ne maradj le rólunk

További cikkei

Nézz körül a webshopunkban

Kövess minket

Heti 1 perc Minimag

minimag hirlevél

15 villámgyors vacsora – 30 perc alatt

Iratkozz fel, és azonnal küldjük a receptválogatást, amit a legválogatósabb gyerekek is szeretnek.
Plusz: hetente friss, minimagos sztorik és 10% kedvezmény a miniart.hu-n.