Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

A Petőfi híd, miért Petőfi? | Budapest gyerekszemmel

Petőfi híd
KARÁCSONYI MINIMAG BANNER

A Minimag legújabb sorozatában Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója, gyakorlott idegenvezetőként különleges sétákat mutat nekünk, miközben Budapest titkait is felfedezhetjük, mindezt gyerekszemmel, szórakoztatva.

A korábban megismert budapesti hidak igazi műalkotások voltak és most elértünk azokhoz a hidakhoz, ahol a funkcionalitás sokkal fontosabb lett, mint a külcsín. Az időrendi sorban a következő a Petőfi híd, ami első ránézésre csak egy híd, pedig sokkal több izgalmat tartogat a története. Például kiderül, hogy mi köze Petőfihez.

Petőfi híd
Forrás: csodalatosbudapest.hu

Horthy Miklós híd

A Boráros téri híd megépítésének ötlete régre nyúlik vissza, már a Ferenc József híd (mai Szabadság híd) tervezésekor felmerült a pesti Nagykörút folytatásaként a híd megépítése, de még az Árpád hidat is fontosabbnak tarották, mint az akkori legdélebbi átkelő megépítését. Viszont az I. világháború átírta a prioritásokat és győzött a Boráros téri híd. Már a pályázat kiírása előtt megvolt a híd neve, hiszen törvényben mondták ki, hogy Horty Miklós kormányzóvá választásának 10. évfordulója alkalmából a leendő hidat és további más intézményeket is Horty Miklósról kell elnevezni.

Horty híd
Horty Miklós híd 1937-ben (Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár)

A híd felsőpályás gerendahíd, ami azt jelenti, hogy a tartószerkezete nem az úttest felett, hanem alatta van. Emiatt tűnik sokkal egyszerűbbnek a híd szerkezete, de legalább semmi sem takarja el a kilátást a hídról. Komoly földmunkákra volt szükség a pesti oldalon, hiszen a Boráros tér házainak bejárata elég alacsonyan van, de onnan nem tudták megépíteni a hidat. Ezért a híd rámpája egészen a Mester utcáig nyúlik be a Nagykörúton és onnan kezdődik az emelkedés. A budai oldalon sokkal egyszerűbb volt az építkezés, hiszen valójában semmi nem állt még akkor azon az oldalon. A munkálatok megkezdését a Magyar Rádió élőben közvetítette.

Budai oldal petőfi híd előtt
A beépítetlen budai oldal (Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár)

Biciklisáv először

A Horty Miklós hidat 1937. szeptember 12-én adták át a nagyközönségnek. A hídpróbát két mozdonyból és négy 20 tonnás vagonból álló szerelvénnyel és harmincöt egyeként 11 tonnás locsolókocsival tartották meg. Ez az első budapesti híd, ahol már a kezdetektől elkülönítettek biciklisávot, úgy, hogy szintben magasabban volt, mint az útpálya többi része. Eredeti színe kék volt, amit azóta sem állítottak vissza, pedig szerintem szuperül mutatna. A budai hídfőnél csak egy világítótorony kapott helyet, ami a fiumei világítótorony kicsinyített mása volt és az I. világháborúban elesett magyar tengerészeknek állított emléket. A következő háborúban elpusztult és nem építették újjá.

Világítótorony a budai oldalon
Világítótorony a budai oldalon (Forrás: MMKM, leltári szám: KPLGY.2017.47.1.1)

Oké, de, hogy jön ide a Petőfi híd?

Végül elérkeztünk a híddal kapcsolatos legérdekesebb kérdéshez: mi a kapcsolat a híd és Petőfi között? A II. világháború után természetesen nem maradhatott a Horty Miklós név és ekkor nevezték át Petőfire, ami nem a költőre, hanem egy helyre utal. A hidak felrobbantása után és a régi átkelők újjáépítése előtt ideiglenes hidakon lehetett átkelni a Dunán. Az egyik ilyen híd a Petőfi és Döbrentei tér között állt, amit Petőfi hídként kezdtek el hívni a fővárosiak. Majd leúsztatták a Boráros térre és ott állt sok éven át. Az emberek annyira megszokták, hogy az újjáépített hidat is elkezdték így nevezni, így lett Petőfi.

Petőfi híd
Forrás: Civertan Grafikai Stúdió, Jászai Balázs

A SZERZŐ

Győr-Ágoston Fruzsina, a Lili’s Budapest alapítója

Egy karácsonyra kapott Budapest útikönyvvel kezdődött el minden. Átnéztem és a nyári szünetet, mert a benne olvasott helyek felkeresésével töltöttem. Ebből következett egy idegenvezetői vizsga és egy turisztikai diploma. A diploma után a legjobb helyre kerültem, ahol megtanultam, hogy az idegenvezetés nem csupán évszámokról, építészetistílusokról szól, hanem legendákról és izgalmasabbnál izgalmasabb történetekről. A kislányaim születéséig dolgoztam idegenvezetőként és programszervezőként, majd a lányokkal töltöttem a mindennapjaimat.

Budapest ezután is az életem része maradt, csak most már a családomnak meséltem a város érdekességeiről. Idővel arra lettem figyelmes, hogy Lili, a nagyobbik lányom már külön kéri ezeket a városnézéseket és ez volt az a pont, amikor „megszületett” a szerelem vállalkozásom, a Lili’s Budapest, ahol gyermekes családoknak tartok budapesti városnéző sétákat. Fő célom, hogy a sétáim igazi családi programok legyenek, ahol nem csak a gyermekek fedezik fel játkos módon a főváros helyszíneit, de a szülők/nagyszülők is megismerhetnek kevésbé ismert történeteket, legendákat.

A sétákról itt olvashattok bővebben: https://lilisbudapest.hu/

További cikkei

GYERE NÉZELŐDNI

Ajándék ötletek, letölthető Mikulás levél, Adventi naptár, csillámporos unikornispuki ..ja az nincs benne. Minimag Karácsonyi Különszám csak nektek, csak most.