Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Ez a jövő? Az ENSZ sokkoló időjárásjelentéssel mozgósít a klímaváltozás elleni harcra

ENSZ klímaváltozás
A televíziós időjárásjelentések nézői világszerte meglepő műsorszámot láthattak tegnap este: a 2050. évi előrejelzést. A formátum ismerős lehetett, ám a tartalom nem: gyerekek mutatták be, milyen időre számíthatunk. Az ifjú meteorológusok az ENSZ Fejlesztési Programja (United Nations Development Programme, UNDP) „Weather Kids” kampányában vettek részt, együttműködésben a Meteorológiai Világszervezettel és a Weather Channel csatornával. A kezdeményezést olyan világsztárok, az UNDP jószolgálati nagykövetei támogatják, mint az Oscar-díjas Michelle Yeoh („Minden, mindenhol, mindenkor”, „Tigris és sárkány”) és Connie Britton („Friday Night Lights – Tiszta szívvel foci”, „A Fehér Lótusz”) színésznő, vagy a „Trónok harcából” ismert Nikolaj Coster-Waldau dán színész. A kampánnyal az ENSZ Fejlesztési Programjának célja, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás hatásaira, illetve világszerte mozgósítsa a tévénézőket, hogy valódi klímavédelmi lépéseket tegyenek a jövő generációk érdekében.

Az időjárásjelentés arra figyelmezteti a nézőket, hogy az emelkedő átlaghőmérsékletek további katasztrofális hatással lesznek a klímánkra, amelyeket már ma is világszerte érezhetünk. Ezek a Földön élő gyermekek 94 százalékának életét befolyásolják majd, veszélyeztetik a biztonságos élelmiszerellátást és akár többezer milliárd dolláros költséggel járhatnak az adófizetők számára. “A Föld megbolondult. És ha nem hallgatunk a tudósokra, a világ még őrültebb lesz, mire felnövök,” mondja az egyik ifjú meteorológus. 

Az időjárásjelentés a gyerekek szívszorító mondatával zárult: “Számunkra ez nem csak egy meteorológiai előrejelzés, hanem a jövőnk.” A nézőket arra biztatják, írjanak alá egy klímavédelmi vállalást: fogadják meg, hogy pénzügyi döntéseiket a fenntarthatósági szempontok figyelembevételével hozzák meg, illetve tájékozódnak az éghajlatvédelmi megoldásokról és a globális klímavédelmi törekvésekről. Az ENSZ Fejlesztési Programja új videósorozatot indít „Éghajlatvédelemről közérthetően” címen, a filmek narrátora Nikolaj Coster-Waldau. A sorozat olyan konkrét megoldásokat mutat be, amelyek már ma is működnek.

“Az időjárásjelentő gyerekek arról a jövőről beszélnek, amely elkerülhetetlenül bekövetkezik, ha nem teszünk mielőbb érdemi lépéseket,”

“A további tétlenség ahhoz vezet, hogy Földünk egyre kevésbé lesz élhető a mai gyerekek és a jövő generációi számára. Csak úgy előzhetjük meg ezt, ha a lehető leggyorsabban és legnagyobb mértékben változtatunk működésünkön. Ilyen gyökeres változás kell legyen a gazdaságaink széndioxid-mentesítése, a megfizethető árú, tiszta energiához való hozzáférés általánossá tétele; természetes környezetünk védelme és helyreállítása; valamint a helyi közösségek támogatása annak érdekében, hogy hallathassák hangjukat a nemzeti klímavédelmi vállalásokkal kapcsolatban.”

A Weather Kids kampánnyal az UNDP célja, hogy elősegítse a társadalmi párbeszédet és cselekvésre mozgósítsa a lakosságot a 2025-ben Brazíliában tartandó COP30 klímacsúcs előtt. A COP30 konferenciát a Párizsi Klímaegyezmény tizedik évfordulóján tartják majd, és kulcsfontosságú lehetőséget kínál majd a világ országainak, hogy összehangolják erőfeszítéseiket az átlaghőmérséklet növekedésének 1,5 Celsius fok alatt tartásához. A tagállamok új klímavédelmi terveket és célkitűzéseket nyújtanak be a nemzetközi közösségnek, ezek a tervek – a „nemzetileg meghatározott hozzájárulások” (NDC-k) – alkotják a globális klímavédelem magját.

A televíziós időjárásjelentések mintájára készített felvétel alapjául szolgáló előrejelzést az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC) és az UNDP „Emberi Klímavárakozások” (Human Climate Horizons) adatbázisa alapján állították össze. 

A Weather Kids videókat a világ több mint 80 országában sugározták a csütörtök esti híradókban.

A példátlan globális tévés sugárzást széleskörű összefogás tette lehetővé, a közreműködők nagy része idejét és szolgáltatásait ajánlotta fel a jó cél érdekében. Fő együttműködő partnerei, a Meteorológiai Világszövetség és a The Weather Channel, a The Weather Company legismertebb fogyasztói márkája mellett az UNDP a következő szervezetek munkáját köszöni: Activista; Earth X; Pvblic Foundation, The-Artery, ICCO – a Kommunikációs Tanácsadók Nemzetközi Szövetsége (International Communications Consultancy Organization) – és a SAWA, a Globális Mozireklám Szövetség és tagjai. A kampány globális elérését stratégiai partnerként támogatta az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU). Az Eurovision News a tartalom műsorsugárzókhoz való eljuttatásával járult hozzá a kampányhoz. A videojátékokon belüli hirdetéseket megjelenítő Anzu platform mobil-, PC- és konzoljátékokban, illetve a metaverzumban ad megjelenési lehetőséget a kampánynak.

A kampány weboldalát a www.weatherkids.org címen keresheti fel.

További cikkei

Ne maradj le rólunk

GYERE CSATLAKOZZ A MINIMAG KÖZÖSSÉGHEZ és mi adunk egy ajándékot is neked

Ne maradj le a híreinkről, mert az ajándékok csak a hírlevélben lesznek benne:)!

önszeretet