Őszi gyerekszoba be/átrendezés Montessori szemlélettel?
Ösztönyanyu, B. Szirtes Dóra, Montessori pedagógus, most újabb tippeket hozott arra, hogyan alakítsunk ki szerethető és békés környezetet gyermekeink számára – hogy a hosszabb őszi estéken is nyugalom költözzön otthonunkba.
Ebben a hónapban megosztja velünk, miért fontos az átláthatóság a gyerekszobában, és hogyan teremthetünk harmóniát, hogy minden sarok egy-egy új, felfedezésre váró világ lehessen!
Ez is érdekelhet
Maria Montessori módszere benned van
Ismerd meg Maria Montessori módszerét, ami benned is ott rejtőzik! Ösztönyanyu, B. Szirtes Dóra, Montessori pedagógus és kétgyermekes édesanya mostantól havonta segít nekünk abban, hogy
Ahogy beköszöntött az ősz, elkezdtük érezni magunkon a befelé fordulás igényét. Gyermekünk még szeret a szabadban szaladgálni, de a korai sötétedés őt is benti játékra hívja.
Ilyenkor érdemes rendet teremtenünk az otthonunkban, köztük a gyerekszobában és a játékok között is.
A Montessori Gyerekszoba Alapelvei
A Montessori szobában minden a gyerek igényeire és méretére szabott: ha benézel, abszolút az az érzésed, hogy itt egy „mini ember” lakik és (neked) derékmagasság fölött nincs semmi. Természetesen virágok, függönyök be tudják tölteni a teret felfelé, hogy nem kongjon a szoba, de a dekorációt, a fali képeket szintén a gyermek számára szemmagasságban vagy picit fölé helyezzük el.
A Montessori pedagógiában a tereket színterekre osztjuk, ennek mentén a gyerekszobát az alábbiak szerint:
az alvás tere
az olvasás tere
az öltözködés tere
a mozgás tere
A legfontosabb szempontunk, hogy a tér területei szemmel láthatóan kell elkülönüljenek, nem pedig a mi gondolataink mentén. Ebben segítenek nekünk a megfelelő bútorok, a térben való elrendezés, és a szőnyegek.
Az alvás tere
Az alvás tere kiemelten fontos. Ez a megpihenés, a nyugalom helye, és annak a lehetősége, hogy gyermekünk jelezze nekünk szavak nélkül: „fáradt vagyok”, amikor pl. bekuckózik az ágyába.
Ezt akkor tudja megtenni, ha számára önállóan elérhető az ágy, éppen ezért praktikus Montessori padlóágyat használni, ami biztonságos is számára.
Remek magyar készítőket lehet már találni ennek elkészítésére!
Az ágy azonban sok helyet foglal és nem mindig szeretnénk aludni rajta, néha jó, csak hemperegni, megpihenni, valamint egy kisgyermek számára (0-4) a folyamatosan látható ágy azt jelenti, hogy mindig alvásidő van, vagy folyamatosan azon aggódik, mikor kezdünk aludni menni.
Úgy tudjuk szemléltetni számára, hogy „az ágy alszik” és nincs alvásidő, hogy ébredés után együtt beágyazunk, majd letakarjuk egy pléddel az ágyat. Ilyenkor lehet rajta játszani, olvasni, stb.
Amikor pedig lekerül a pléd, alvásidő van – ez lehet egy vizuális kezdete az altatásnak.
Az olvasás tere
Az olvasás tere számára elérhető könyvtartókból áll, a könyvek borítóval előre néznek, maximum 12 db. Nem ennyi könyve lehet összesen, hanem ennyit érdemes számára elérhető helyre tenni, amit lapozgathat bármikor. Ülőhely lehet egy puff, párnák a földön és egy szőnyeg, ami kijelöli a „könyvsarok” területét. Érdemes kuckósra tervezni, térbe benyúló dekorációkkal, például baldachinnal.
Az öltözködés tere
Az öltözködés tere a ruhásszekrény és az előtte kialakított öltöző terület, ami egy szőnyeg, esetleg egy szék.
Itt tehetünk kivételt a bútor kapcsán, ami zárt szekrényként nyúlhat a plafonig.
A gyermek számára elérhető terület azonban legyen nyitott, ahol a gyermek eléri a ruháit.
Itt szintén nem cél, hogy az összes ruhája elérhető legyen számára! Elég, ha mindenből van 4 db – felsők vállfán, nadrágok hajtogatva, alsóneműk, zoknik dobozban -, amiből választhat.
Célszerű arra tanítani gyermekünket, hogy a pizsamát itt dobja le, akár tegye a székre, majd ezen a szőnyegen öltözzön fel.
Ez sokat segít nekünk abban az időszakban, amikor kialakulna a kergetve öltözködés és pelenkázás. Ezzel a módszerrel ez megelőzhető.
A mozgás tere
A mozgás tere lehet mobil, azaz nem feltétlenül kell folyamatosan elérhetőnek lennie a nagymozgás eszközeinek.
Ha van rá hely, akkor szuper, ha elől lehet, de az is tökéletes, ha egy alapból szabadon hagyott területre veszünk elő Pikler háromszöget, vagy engedjük le a plafonba felfúrt gyűrűt.
A gyűrűt mindenképpen javaslom, kis lakásokban is elfér, de kiemelten figyeljetek a megfelelő rögzítésére!
A játék területe
A játék területe egy, a gyermek számára elérhető magasságú, nyitott szekrényből áll és egy HOZZÁ TOLT szőnyegből. Így van együtt a terület, ha a szőnyeg hozzáér a polchoz.
Kiváló választás a kezdeti szakaszokban az IKEA kallax konstrukciója, a 4×1-es polcsor fektetve, 2 éves kor körül a 2×4-es, es így tovább akár az egészen nagyig.
Számtalan remek gyermekbútor létezik a már, ennek mintájára érdemes keresgélni megvalósításkor.
A játékokról és elrendezésükről részletesen a következő cikkben írok nektek.
A SZERZŐ
B Szirtes Dóra vagyok. Óvodapedagógus, Montessori pedagógus, Waldorf szülő, az ÖsztönAnyu alapítója és a Szívből nevelj! szemlélet (módszer) megalkotója.
10 év óvónői pálya után gyermekeim mutatták utat abban, hogyan találjam meg a saját utamat, a családomnak legmegfelelőbb megoldásokat a nevelési módszerek között. Éppen ezért munkásságommal abban tudlak segíteni, hogy TE hogyan találd meg a NEKTEK legmegfelelőbb megoldásokat!
Mert csodamódszerek nincsenek, mindenkinek más megoldás jön be (gyerekenként).
Itt, a Minimagon Montessori módszerét mutatom meg neked, egy kicsit másképp, mint ahogy eddig olvashattál róla.
Várlak szeretettel az ÖsztönAnyu online klubba, ahol az évkört követve találunk rá a nevelési megoldásainkra!
Csatlakozz a közösségünkhöz: ÖsztönAnyu Klub, hogy elmélyedhess a Montessori gyakorlatban vagy kérdezz tőlem info@osztonanyu.hu