Lehet akkor a kamaszokkal beszélgetni?
Igen és nem. Nem és igen. Attól függ. A tinitől, a szülőtől, a helyzettől, a megfelelő kérdésektől. Esetleges, hogy kapunk-e választ a “Semmi”-n túl, de érdemes próbálkozni, illetve, ha a kamaszt elkapja a közlési láz, akkor meg legyünk ott és figyeljünk.
Talán a leggyakoribb panasz a kamaszok kommunikációjára, hogy nem mesélnek semmit, bezárkózik a gyerek, rövid, semmitmondó válaszokat tudunk csak kihúzni belőlük.
Mi segíthet a kamasszal való kommunikációban?
- nyitott kérdések: „Mi volt a legérdekesebb dolog, ami ma történt?” vagy „Volt valami vicces vagy bosszantó dolog az iskolában?”
- közös tevékenységek közbeni beszélgetés: autózás (nekem ez működött a legjobban), séta, főzés. Az is ér, hogy a szülő mesél, előbb-utóbb elkezd a kamasz is reagálni.
- legyünk türelmesek, érdeklődjünk nála rendszeresen (érdemes a faggatózást, kikérdezést elkerülni)
Mit tegyünk, ha a kamaszunk dühösen reagál a szabályokra?
Ebben az életkorban előfordul, hogy a kéréseinket, tanácsainkat támadásként élik meg és dühből morognak, visszakiabálnak valamit. Ami segíthet, a meghallgatás, az érzései elfogadása: „Úgy tűnik, most csalódott vagy. Elmondanád, mi bánt?” , illetve, ha eszkalálódna a konfliktus érdemes egy kis szünetet tartani és később higgadtan visszatérni a témára.
Szabadság kontra felelősség – hol húzzuk meg a határt?
Hogyan adjunk szabadságot a kamaszoknak, úgy hogy a szabadságvágyuk hatalmas, a felelősségük vállalása még nem kialakult?
A tinédzserek igénylik a szabadságot, de a felelősség vállalása még tanulási folyamat számukra. A szülők gyakran bizonytalanok abban, mennyi szabadságot engedjenek meg. Érdemes közösen alkotni a szabályokat, így motivált marad a kamaszunk, hogy betartsa, hiszen beleszólhatott. Legyenek következményei annak, ha nem tartja be a megbeszélteket: „Ha nem tartod be a megbeszélt hazaérkezési időt, akkor legközelebb egy órával korábban kell hazajönnöd.” Abban az esetben ha működnek a közösen megbeszélt szabályok, akkor dicsérjük meg, hogy észleltük, hogy betartja és fokozatosan adhatunk egyre nagyobb szabadságot, egyre több döntési lehetőséget nekik.
Az iskola – a szülők kedvenc, a kamaszok legutáltabb témája
Ebben az életkorban az iskola is gyakori beszédtéma lehet, bár ez jellemzően inkább a szülő igénye és nem kamaszé. Szülőként érdemes elismerni azt a munkát, amit belefektetnek a tanulásba és nem csak az eredményekre reagálni.
Ha segítségre van szüksége, legyünk ott, de hagyjuk meg az önállóságát is, hogy megtanuljon dolgokat elintézni, kompetensnek érezhesse magát a saját életében.
Türelem, bizalom és meghallgatás – a kamaszkommunikáció alapjai
Kommunikációs csodapirulák sajnos nincsenek, de általánosságban elmondható, hogy a türelem, a bizalom, a másik meghallgatása a kamaszoknál is segíthet!
A SZERZŐ
Gurin Eszter vagyok coach, mediátor, művészetterapeuta. Nő, anya, feleség és barát. A férjem szerint enyém a legjobb paprikás krumpli, a gyerekeim pedig azt tartják bennem sokra, hogy először kihúzom őket a bajból és csak AZTÁN kérdezem őket, hogyan jött létre egyáltalán. A barátaim empatikusnak tartanak, a kollégáim szívesen dolgoznak velem. Ami igazán megnyugtat engem, az egy jó könyv, egy izgalmas film vagy egy finom kávé. Ami pedig inspirál, az az emberi sokszínűség. A problémák és az utak, melyeket klienseim bejárnak, hogy önmagukra találjanak.
Szakmailag milyen témákban támogatlak benneteket ezen az oldalon?
női szerepek, nőiesség
nagyobb gyerekekkel az élet
konfliktuskezelés
Oldalam: Életterv
Cikkeim a Minimagon: