Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Iskolai bántalmazás | Mit tehetsz ellene?

Iskolai bántalmazás

Talán mindannyian találkoztunk már iskolás éveinek alatt kirekesztéssel, csúfolással, piszkálódással. Az apró csínytevést, összeveszést és konfliktust az különbözteti meg a bullyingtól, hogy ez utóbbi egy rendszeres, direkt és hosszú ideig tartó folyamat. Szülőként nagyon szeretnénk, ha a gyerekünk soha nem találkozna ezzel, azonban sajnos egyre több közösségben megjelenik, egyre durvább formában és az online tér sem kímél.

Kiből lehet áldozat?

Bárki lehet áldozat, azonban a különc, visszahúzódó, félénk vagy túl harsány, hamar dühbe guruló gyermekekkel szemben nagyobb arányban fordulnak elő ilyen esetek. Az egyik fő oka ennek, hogy ezen gyerekek vagy teljesen ismeretlenek maradnak a közösségben és könnyű célponttá válnak vagy viselkedésük alapján kifigurázhatók.

Miért derül ki nehezen?

A bántalmazott gyerekeknek nehéz beszélni arról, hogy mi történik velük. Ez a helyzet számukra is kellemetlen. Nem szívesen osztják meg otthon, hogy éppen meglökdösték, kirekesztették vagy akár szidalmazták őket. Az elfogadó családi légkör elengedhetetlen ahhoz, hogy a problémájukat felvállalják és segítséget kérjenek. Ehhez érezniük szükséges, hogy megbízhatnak a felnőttben. Nem tanácsos heves indulatokkal reagálni, ha tudomásunkra jut egy ilyen szituáció, de kifejezhetjük megdöbbenésünket és dühünket úgy, hogy ez a gyermekünk számára ne legyen ijesztő.

Megjelenő érzések

Iskolai bántalmazás

Egy iskolai bántalmazás rengeteg érzést szabadít fel az elszenvedőkben. Megjelenhet például a félelem, a harag, az ijedtség, magányosság, csalódottság, de ezen érzések felismerése, megélése és kommunikációja nem egyszerű. Ehhez fontos, hogy gyermekünk ne érezze magát egyedül, hogy megbízzon bennünk, felvállalja az érzéseit és tudjunk számára megfelelő megoldási stratégiákat kínálni.

Mit tehetünk az iskolai bántalmazás esetén?

Egy másik gyermek, egy másik ember megváltoztatása nem a mi feladatunk. Amint tudomásunkra jut egy ilyen eset, jelezni szükséges a pedagógusnak, hogy az adott közösségben reagáljon a helyzetre.

Az egyik leghatékonyabb megküzdés, ha együtt, családként állunk neki a probléma megoldásának. Ha arra összpontosítunk, hogy gyermekünk számára mi a leghatékonyabb helyzetmegoldás. Hívjuk fel rá a figyelmét, hogy az egyik legjobb eszköz, ha megtanulja ezeket a piszkálásokat figyelmen kívül hagyni. A bántalmazónak ő mindaddig érdekes, ameddig talál rajta fogást. Érdemes megismertetni vele a bántalmazás dinamikáját, hogy mi is a célja annak, aki szekálja őt.

Sokszor találkozom olyan helyzettel, amikor egy gyermek iskolai terror áldozata és új számára az a felismerés, hogy a másik fél azért bántja, mert hatni tud rá. Mert belül annyira fél, hogy bántania kell mást ahhoz, hogy azt érezze képes valamire.

családi beszélgetés

A család ereje, a nyílt és őszinte kommunikáció, a felnőtt minta, a bizalom kialakítása mind – mind olyan tényező, ami segítheti a hatékonyabb helyzetkezelését a gyermekünknek.

Otthon képszerűen vagy akár szóban is megmutathatjátok gyermeketeknek, hogy az érzelmek miként változnak benne és a bántalmazóban.

Vegyünk alapul egy jól induló, vidám napot. Ilyenkor kiválaszthatja azokat az érzéseket, amelyekkel elindul otthonról. Ez általában az öröm, a kíváncsiág szokott lenni. Majd nézzük meg milyen kártyái lehetnek annak a gyereknek, aki őt piszkálja.

Legtöbb esetben a dühöt, félelmet szokták választani. Ezt követően nézzük meg, hogy miként változnak benne és a másik félben az érzelmek a bullying következtében. Ilyenkor a bántalmazott félhez kerülnek javarészt a düh, magány, félelem, csalódottság emóciók és a bántalmazóhoz az öröm és izgatottság.

Engedjük ezt vizualizálni a gyermekünknek. Mondjuk el neki, hogy lássa meg ebben a helyzetben ezt a felállást és ne engedje át a pozitív érzéseit. Ne okozzon azzal örömet, hogy ő szomorú lesz.

Ez persze nem jelenti azt, hogy nem szabad a csalódottság vagy bánat érzéseit megélni. Otthon, egy bizalmi személlyel nyugodtan hangot adhat indulatának és érzéseinek.

A SZERZŐ

Krajnáakné Csorba Fanni Rajzolt lélek
Három gyermek édesanyjaként és szakemberként is tudom, hogy mennyi kérdőjel tud megjelenni a fejünkben gyermekeinkkel kapcsolatban és mennyire fontos a hiteles információ. A rajzokban rejlő személyiség és ez a fajta kommunikációs csatorna megismertetése nagyon fontos számomra. A Rajzolt Lélek kártyákat és a naplót amiatt alkottam meg, hogy szülőként olyan eszköz álljon a rendelkezésünkre, amely segít az érzelmek, olykor nem könnyű, birodalmában eligazodni. Fontos, hogy segítsük és támogassuk gyermekeinket megéléseikben, tapasztalataikban és mutassunk számukra releváns megküzdési lehetőségeket. 
 
Krajnyákné Csorba Fanni vagyok, pedagógus, rajzelemző, viselkedéselemző és végzős pszichológia mesterszakos hallgató. Több mint 10 éve foglalkozom gyerekekkel, felnőttekkel és oktatással. Fontos számomra a családok és szülők támogatása, az egyén fejlődésének kísérése és a gyermekek megértésének segítése. 
Elérhetőség: Rajzolt Lélek
 

További cikkei

Hírlevél feliratkozás + ajándék

Minimag hírlevél

Kövess minket

Ne maradj le rólunk

GYERE CSATLAKOZZ A MINIMAG KÖZÖSSÉGHEZ

Ne maradj le a híreinkről, mert az ajándékok csak a hírlevélben lesznek benne:)!

önszeretet