Miért kék a farmer? (És mi köze van ennek Levi Strauss – hoz?)

Minimag – Magazin szülőknek, akik nem adják fel önmagukat

miért kék a farmer

Gondoltál már arra, hogy miért pont kék az a nadrág, amit a világ fele naponta felhúz?
Hogy lett egy munkaruhából generációkon átívelő alapdarab? És miért van az, hogy a farmer kékje kortól, trendtől és politikától függetlenül stabilan tartja magát?

A válasz rövidebb és praktikusabb, mint hinnéd. És valahol félúton van a textilipar és két bevándorló józan paraszti esze között.

A farmer eredetileg nem volt menő. Csak a melót kellet kibírnia

levi's reklám
Levi Strauss reklámja, commons wikimedia

A 19. századi amerikai bányászoknak és aranyláz-vadászoknak nem volt szükségük „ikonikus alapdarabra”.
Arra volt szükségük, hogy ne szakadjon szét a nadráguk két hét alatt.

A korabeli vászonnadrágok erre teljesen alkalmatlanok voltak.
Kellett valami, ami:

  • vastag,

  • strapabíró,

  • koszálló,

  • és nem esik szét az első munkanap végére.

Ekkor kerül elő egy különös, durva tapintású, félig kék, félig fehér vászon, amit a franciák szőttek Nîmes városában. Innen jön a neve is: de Nîmes, később denim.
Senkit nem érdekelt a származása. Egy volt a lényeg: ne szakadjon szét. 

Oké, de miért pont kék lett a színe?

A kék szín sem divatötletként született. Egyszerűen ez volt az a festék, ami… működött.
Az indigó furcsa anyag: nem issza be a szálakat, hanem csak rátapad a felületükre. Ezért kopik úgy, ahogy.

A bányászok, farmerek ezt nem tudták megmagyarázni.
Azt viszont látták, hogy a nadrágjuk nem válik cafatokra a súrlódástól, hanem csak szépen kikopik.
A kék így lett „a munkaruhaszín” – teljesen mellékesen, minden marketing nélkül.

Az indigó ráadásul jóval jobban bírta a napot, sarat, port, izzadtságot, mint a világos színek.
És igen, a kosz is kevésbé látszott rajta.
Praktikum. Semmi több. Ma meg vintage hatásnak hívjuk.

És itt lép be Levi Strauss (és a másik ember, akit mindig elfelejtenek)

Levi Strauss hozta az anyagot.
Jacob Davis – a nevadai szabó – pedig rájött, hogy ha nem erősíti meg a zsebek sarkait, a bányászok letépik őket. Szó szerint: letépték. Ezért írt Straussnak:

ha Strauss állja a szabadalom költségét, osztoznak az ötletben.

Strauss belement.
1873. május 20-án közösen kapták meg a szabadalmat.
A farmer pedig innentől már nem egy nevadai szabó ügyes trükkje volt, hanem ipari termék.

A modern farmer, ami még mindig nem divatcikk:

  • a szegecsek,

  • a hátsó zsebek,

  • a dupla varrás,

  • és igen: a kék szín miatt felismerhető forma.

Védjegybejegyzés a Levi Strauss & Co. által
Védjegybejegyzés a Levi Strauss & Co. által

Hogyan lett a munkásnadrágból kultikus darab?

A farmer karrierje pont úgy alakult, mint a legtöbb ikoné: nem tervezték annak, mégis az lett.

A 20. század közepétől kezdve a nadrág folyamatosan új jelentést kapott, minden korszak rárakta a saját rétegét:

A cowboy-filmek kora — a szabadság romantikája

A westernfilmekben a farmer nem ruhadarab volt, hanem karakterjegy. A férfi, aki megérkezik a poros utcára, a szél, a ló, a tágas horizont — mind farmerben. Ettől a nadrág egyszerű munkaruhából mitikus „szabadság-szimbólummá” vált.

James Dean és a „ne nyúlj hozzám” generáció

Marlon Brando in 1950
Marlon Brando in 1950, wikipedia

Az ’50-es években a farmer már nem a fizikai munkát jelentette, hanem az ellenállást. James Dean, Marlon Brando — a korszak „rosszfiúi”.
Az amerikai iskolák egy része ki is tiltotta a farmert, mert „túl lázadó”. Ettől persze még jobban kellett mindenkinek.

A hippik alatt a farmer lett a vászon

hippie farmerben
Stoppos kutyájával, "Tripperrel" az US 66-os úton, 1972. május, forrás: flickr

A ’60–70-es években a farmer szó szerint személyes projektté vált. Festették, ragasztották, varrták, hímezgették.
A nadrág nem tárgy volt, hanem kifejezési felület: békejelek, virágok, saját történetek kerültek rá.

A ’90-es évek: a farmer beköltözik a tömegkultúrába

A ’90-es években a farmer végre kilépett a „praktikus ruhadarab” szerepből és teljesen beköltözött a popkultúra középpontjába.
Ebben két név játszott kulcsszerepet:

A Calvin Klein-kampányok — Mark Wahlberg, Kate Moss, fekete-fehér minimalizmus — újraértelmezték, hogyan néz ki a farmer a XXI. század előtt. Már nem munkaruha volt. Nem is lázadás. Hanem ikonikus vizuális nyelv: letisztult, nyers, intim.

A CK-kampányok hozták vissza azt az érzést, hogy a farmer nem egy stílus, hanem egy alapállapot.
Egy olyan ruhadarab, amit mindenki ismer, de mindenki másképp hord.

És innen lett a farmer végleg az, ami ma is:

  • ott van a kifutón,

  • ott van a plázában,

  • ott van a kamaszokon,

  • ott van a negyveneseken,

  • ott van a mindenkin.

A Calvin Klein–Kate Moss korszak gyakorlatilag bebiztosította, hogy a farmer kikerülhetetlen kulturális termék legyen.

És ma? A farmer az egyetlen ruhadarab, ami átvészelte az egész 20. századot

( Adriano Goldschmied — sokak szerint „a farmer istene”. Ő a “premium denim” egyik úttörője, mögötte olyan márkák állnak, mint a Diesel, AG Jeans, Goldsign vagy Replay. Ő maga forradalmasította a farmert, hogy ne csak strapabíró munkaruha, hanem stílusos, prémium darab legyen) 

Túlélte:

  • a trendeket,

  • a politikai hullámzásokat,

  • a nemzedékek közti különbségeket,

  • a „divatforradalmakat”,

  • és a saját ciklusait is (skinny vs. baggy vs. straight).

És még mindig itt van. Mert amit eredetileg tudott — tartósság, egyszerűség, hordhatóság — azt ma is tudja.

A farmer a ritka kivételek egyike: egy ruhadarab, ami nem alkalmazkodott a divathoz — a divat alkalmazkodott hozzá.

Ez is érdekelhet

Ez is érdekelhet ebből a kategóriából

Ne maradj le rólunk

További cikkei

Nézz körül a webshopunkban

Kövess minket

Karácsonyi ajándék popup

Nézd meg a karácsonyi ajándék ötleteinket, kicsiktől a nagyokig mindenkinek tudunk valami nagyon szépet és  különlegeset ajánlani a Miniart.hu webshopunkról.