Ismerős az első pattanás emléke? A nem ismerek magamra, mert hol sírok, hol visítva nevetek – és közben nem értem, hogy mi történik? A menő nagylány/fiú vagyok, de azért még jó lenne egy ölelés anyától? Ezeket idézzétek fel, amikor nem ismertek a kiskamaszotokra, vagy éppen látjátok a tükör előtt szenvedni.
Hol jelentkezik az önbizalomhiányuk? (akár úgy is, hogy közben más témákban simán megmondják a tutit)
Testkép és külső megjelenés:
a kamaszok fizikailag is sok változáson mennek keresztül (első szőrszálak ijedelme/öröme; pattanások, növekedés, hízás, nemi jellegek fejlődése) és gyakran érzik magukat kényelmetlenül vagy elégedetlenül a testükkel. A közösségi média és a társadalmi elvárások is erős nyomást gyakorolnak rájuk, hogy megfeleljenek egy bizonyos szépségideálnak. Ebben a korban az ideált bizony a társak és az influenszerek diktálják.
Társas kapcsolatok:
fontos az elismerés és elfogadás az osztálytársaiktól, barátaiktól. Az elutasítás vagy a kirekesztés érzése önbizalomhiányhoz vezethet. A kamaszok gyakran aggódnak azért, hogy nem tartoznak egy csoporthoz sem, vagy egy adott csoportból kilógnak. A bullying is erősen önbizalomromboló hatású.
Iskolai teljesítmény és elvárások:
örökös stresszforrás. Tanulási nehézségek, nehezedő tananyag, tanárok és szülők elvárásai, az alacsony osztályzatok mind-mind önbizalomhiányhoz vezetnek
Összehasonlítás másokkal:
a (kis)kamaszok gyakran hasonlítgatják magukat másokhoz, a médiában sugallt ideálokhoz képest jellemzően nem ők kerülnek ki győztesen ebből a méricskélésből. Ilyenkor úgy érezhetik, hogy nem érik el azokat az eredményeket vagy nem olyan szépek/okosak/gazdagok/sportosak/viccesek, mint mások.
Szülői hatások:
az elsődleges szocializációs közeg a család, így nem lehet megkerülni a szülői hatásokat sem. Ha a szülők kritikusak vagy túlzott elvárásaik vannak a gyerekkel szemben, az negatívan hat. Ugyanakkor a pozitív szülői támogatás és a bizalom erősítő hatása is jelentős lehet.
Korábbi negatív tapasztalatok:
például zaklatás vagy bántalmazás, súlyosan csökkenthetik a kiskamaszok önbizalmát és önértékelését.
Identitás keresése:
ez inkább a serdülőkor későbbi szakaszában jellemző, de fontosnak tartottam megemlíteni. Ebben az időszakban keresik a saját identitásukat és helyüket a világban. Az identitászavar és a bizonytalanság szintén önbizalomhiányhoz vezethet.
Hogyan támogathatjuk jól a gyerekeink önbizalmát? A következő hónapban innen folytatjuk!
A SZERZŐ
Gurin Eszter vagyok coach, mediátor, művészetterapeuta. Nő, anya, feleség és barát. A férjem szerint enyém a legjobb paprikás krumpli, a gyerekeim pedig azt tartják bennem sokra, hogy először kihúzom őket a bajból és csak AZTÁN kérdezem őket, hogyan jött létre egyáltalán. A barátaim empatikusnak tartanak, a kollégáim szívesen dolgoznak velem. Ami igazán megnyugtat engem, az egy jó könyv, egy izgalmas film vagy egy finom kávé. Ami pedig inspirál, az az emberi sokszínűség. A problémák és az utak, melyeket klienseim bejárnak, hogy önmagukra találjanak.
Szakmailag milyen témákban támogatlak benneteket ezen az oldalon?
női szerepek, nőiesség
nagyobb gyerekekkel az élet
konfliktuskezelés
Oldalam: Életterv
További cikkek kamasz témában
Együttélés kiskamasz(ok)kal, avagy kupaktanács tervezésre fel
Családban élni csodálatos, de ettől még nem mindig egyszerű. Itt az ideje bevallani: kamaszokkal együtt élni egyszerre felemelő és egyszerre óriási kihívást jelentő élmény. A
Gyereknek vagy felnőttnek jobb lenni?! | Zóra megmondja
Nem tudom ki, hogy van vele, de mindig azt hallottam a gyerekektől, hogy felnőttek szeretnének lenni. A felnőttektől pedig, hogy bárcsak lehetnének újra gyerekek. Valahogy
Szülőként jelen lenni… a kiskamaszaink életében
Hogyan lehet megőrizni a józan eszünket, miközben egy érzelmi hullámvasúton ülünk, nézzük a gyereket, hogy ki ő? Mi lett a mi kis, édes, bújós, vagány